24 Mart 2021 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1270 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri gönlü anlatıyor)
1270. Gelmişim, baş koyup (Uğruna ölümü göze alıp)  aşkını başa çıkarmaya (Güçlüklerle olan bu işi kendi isteğimle bu yolda yükseğe çıkartarak sonuçlandırabileceğim);
Hayır dersen bana, kamışı kırıp şekeri almaya (Şeker kamışı kırılarak, baskı sağlayarak içindeki şekeri alınır), götürmeye.
 
Gelmişim, bütün gözlerden gizli, hani akıl gibi, can gibi;
Gelmişim, canlara, gözlere görüş meş'alesi (Işığını) götürmeye.
 
Gelmişim, yol kesmeye, padişahın hazinesinin başına geçip oturmaya. Gelmişim, altın götürmeye;
Hayır hayır;
Haber götürmeye.
 
Gönlümü kırarsa canımı da veririm gönlümü kırana;
Başımdan külahımı kaparsa belinden kemerini kaparım onun.
 
Gözümün önünde oturmuş o, nereye bakayım ben?
Gönül şehrini (Sevgi, istek, düşünüş, anma, hatırlama ve kalpte oluşan duyguların kaynağı olan şeref ve şanı) zaptetmiş o (Şems Hazretleri), nereye gideyim ben?
 
Okunun yarası dağı bile deler, yarar;
Ok atmaya başladı mı kalkan tutarsam vay bana.
 
Güneşe dedim ki:
Işığını salmazsan (Yollamazsan, göndermezsen) ısınmam, titremeye koyulurum;
Evet dedi, fakat salmazsam, esirgesem.
 
Bir sevgili ki gönüller, yüzünün ışığıyla ışır;
Onun güzellik ırmağından ciğerime su veririm ben.
 
Hayaline heves ettim de hayale döndüm;
Adım kıskanırım da Ay'ın adını anmam bile.
 
Hani bir kadeh (Tanrı şarabı) sunmuştun da içmesen başkasına veririm demiştin;
İşte bu gazel, o sözün cevabı.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin içindeki tatlılığı almak için ölümü göze aldığını öğrendik.
2.    Var olan fakat gözükmeyen akla, cana ışık vermek için Şems Hazretlerinden meşaleyi tutuşturmak, gözlere görüş kazandırmak için gittiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinden ilahi âleme ait sözleri almak için Şems Hazretlerine gittiğini öğrendik.
4.    Şems Hazretleri gönlünü kırsa bile Mevlana Hazretlerinin bu yakınlaşmadan vazgeçmeyeceğini öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin şeref ve şan sahibi olduğunu, Mevlana Hazretleri bilinen kişi olana gittiğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden güneş gibi ısıtan, aydınlatan ışığını istediğini öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin duyguların kaynağı kalbi aydınlattığını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri başkalarından kıskanacak kadar Şems Hazretlerini sevdiğini, saygı duyduğunu, hizmet etmekten onurlandığı bir kişi olduğunu öğrendik, anladık.
                    *
RAVLİ

 

Popüler Yayınlar