1 Kasım 2014 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 920 İNCİ BEYİT

920-  Seni helvanın ta kendisi yapar ki (Tatlı sert bir insan) bu, sana yüzlerce helva vermesinden daha iyidir.

Zaten ben can helvasının lezzetini, onun (Şems Hazretlerinin) dudağından başka bir yerde tatmadım da.

Sus,!
Çünkü söz söylerken helva ağzından düşer.
Benim bir koku aldığım gibi elbette herkes, sözsüz bir koku (belirti, işaret) alır.

Her koruk (Olgunlaşmamış, ekşi),
Ey Tebrizli Şemseddin gel!

Hamlıktan (Gerçekleşmesi kolay olmayan ve imkânı olmayanlar), tatsızlıktan için-için inlemedeyim diye feryada (Haykırmaya, çığlık atmaya) başladı işte.

Sevgilinin (Allah’ın) gül bahçesinden geldim, mahmur gözlerime bak, meyhanecinin mahallesinden geldim ben diye güzelim bir hayaldir geldi gözlerime.

(Şems Hazretlerinin hayali) Diyor ki:
Sarhoşluğun sermayesi de benim, varlığın dileği; isteği de.
Yukarı da benim, aşağı da.
Dönüp duran gökyüzü gibi geldim ben.

Ben oyum ki ta yaradılıştan beri geldim, ruhla uzlaştım, kaynaştım; dönüp gittim, tekrar geldim, pergel gibi bir noktanın çevresinde dönüp dolaştım.

Ben (Hazreti Mevlana) de gel dedim, hoşlar geldin, sefalar getirdin; medet et, yardım et bana, yardıma geldin her halde.
(Şems Hazretlerinin hayali) Dedi ki:
Yardıma geldim, bu iş için geldim zaten.

Ay’ım ben, ışığımsın benim; hem gül bahçesisin sen, hem su.
Bunca yolu senin için aştım, koşa-koşa ayakkabımı bile giymeden, sarığımı bile sarmadan geldim.

(Şems Hazretlerinin hayalinin sözü) Gerçi hamsın oğul (Hazreti Mevlana’ya hitap), fakat kutlu adın sanın var; Acı davranma, çünkü çok lütuflarla geldim sana.

(Şems Hazretleri) Gülerek gir ileriye, acılığı yok et.
Ey güzelim acılık, sevin, önce tiken geldim amma güller vereceğim sana.
                                 ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Başkasından tatlılık beklemek yerine kendimizi tatlılaştırmamız gerektiğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin insanı tatlı bir hale getirecek güçte ve yetenekte olduğunu öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin sözlerinin candan olduğunu öğrendik.
4.    Hamlıktan kurtulmak, olgunlaşmak için Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinden yardım istediğini öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren,
İçimizdeki acılığı yok etmek için bilen ve yetenekli büyüklerimizden yardım istememiz, bizi tiken iken gül haline sokmasını dilememiz gerektiğini öğrendik, anladık.

Bir büyüğün bize bir şeyler vermesinden daha iyi ve önemli olanın bizi yetiştirmesi, hamlıktan kurtarması olduğunu öğrendik, anladık.

Koskoca Mevlana Hazretlerinin kendini ham görüp yardım istediğine göre bizim haydi-haydi istememiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar