10 Kasım 2014 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 1010 İNCİ BEYİT

1010-  Oğul, içi buldun mu kabuğa bakmazsın, İsa’nın bulunduğu yere geldin mi artık eşeğim nerde demezsin. 

A canım efendim, niceye bir külahtan (Hile ile oyun ile aldatılanlardan) bahsedeceksin?
Tut ki sürüden bir eşek eksik olmuş, ne çıkar?

İri-yarı atlımı (Padişahı, Şems Hazretlerini) seyret benim, arık (Zayıf, cılız) atıma bakma.

Âşığın gücü, kuvveti, iriliği, sağlamlığı, sevgilinin gücünden, kuvvetinden gelir;
Çünkü âşıkların ululuğu, büyükler büyüğü Tanrı’mdır benim.
(Âşıklar gücünü Allah’tan alırlar)

Ey dertlere düşüp ah eden, ah, ah (Pişmanım, öfkeliyim, özlem duyuyorum, ağrım var, acı çekiyorum) deme, Allah de.

Ey canın yetiştirdiği Yusuf’um (Güzel dostum), kuyudan (Sıkıntılarından) bahsetme, mevkiden (Ulaştığın yerden) bahset, devletten (Kazanımlarından) bahset.

Ey aşk, beni put gibi kırıp döktün, kadıya götüreceğim seni;
Benden kimsecikler tanık istemez, çünkü şahidim ben, borçlu değilim.

Hüküm verilen de sensin, hüküm veren de sen.
Gelecek zaman da sensin, geçmiş zaman da.

Öfkelenen de sensin, razı olan da;
Sonucu, andan ana, çeşit-çeşit görünürsün sen.

Ey güzelim yüce aşk!
Ben senim, sen de bensin.

Hem selsin (Etki ve iz bırakan güçlü durum ve davranıştasın), hem harman (Birçok çeşitten bir parça alarak yeni birleşim oluşturmuşsun), hem neşesin (Sarhoşluk kaynağı), hem dert (Üzüntüsün), hem de gam (Sebebi belli olmayan sıkıntısın).

Şunlar da senden ibaret, bunlar da.
Bundan da münezzehsin (Temiz, uzak), ondan da.

O geniş yazı da sensin o dağ da sen, kerem (Soyluluk, ululuk, büyüklük, asillik) ovası da sen.

Yakınların tatlılığı da sensin, onların sarhoşluğu da sen.
İnciler saçan deniz de sensin, altınlarla, paralarla dolu madenler de sen.

Söz söyleme aşkı da sensin, susma sevdası da sen.
Anlayış da sensin, kendinden geçiş de sen, kâfirlik (Acımasız, zalim) de, hidayet (Doğru yol) de, adalet (Hak ve hukuka uygunluk) de, sitem (Üzülmek, kırılmak, öfkelenmek) de sen.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Amacımıza ulaşınca araçla uğraşımızın kalmayacağını öğrendik.
2.    Gücümüzü sevdiğimizden aldığımız için seveceğimiz kişiyi seçmemiz gerektiğini öğrendik.
3.    Âşıkların güç kaynağının Allah’tan olduğunu, aşk yoluyla bu gücü verdiğini öğrendik.
4.    Dertlere düştüğümüz zaman şikâyet etmeyip Allah’tan yardım istememiz gerektiğini öğrendik.
5.    Yaptığımız yolculuğun zorluklardan değil, ulaştığımız kazandığımız güzelliklerden bahsetmemiz gerektiğini öğrendik.
                         *
İşte böyle yaren,
Aşkın kuvvetinin Allah’tan geldiğini, aşkın her alanda kuvvetli etkisi olduğunu, aşık kişinin bu kuvvetleri temiz olarak ve temiz kalarak kullandığını, etkili olduğunu öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar