13 Kasım 2014 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 1040 İNCİ BEYİT

1040-  Başkasına gönül (Sevgini, isteğini, anmanı, düşünüşünü, kalbindeki özel yeri başkasına) verme, benim gibi bir inci (Şekli ve değeri değişmeyen mücevher) bulamazsın.

Kolayca gel, gir içeriye, gam (Tasa, kaygı, üzüntü) yeme (Gücünü kırma, perişan olma, tedirgin olma) de, ben senin gamını yiyeyim (Sıkıntılarını gidereyim), senin kaydında kalayım (Seni gözeten, koruyan olayım).

Nefsimi tembellikten, usançtan kurtardım, ruhumu korkudan arıttım;
Ecelsiz ölüm olmaz, hâlbuki ben ölüme de kumanda ediyorum, ona da buyruğumu yürütüyorum.

(Rabbim!)Şükrüm lezzetlerinedir (Mutluluk ve iyilikle karşılaştığım zaman şükrederim), sabrım afetlerine (Üzüntü veren durumlarda olacak ve gelecek olanı telaşlanmadan beklerim);
Ey saki, kalk, sun şarabı da içeyim, sarhoş olayım.

Şarap, kaynatıp yaptığım şarap (Üzüm suyu olmadan seni sarhoş eden durum), zevk, neşe muştuladığım (Sevindiren haber) zevk (Tat, lezzet), muştuladığım neşe (Mutlu olmaktan meydana gelen sevinç).
Üzümüm olgun, niçin koruk sıkmaya düşeyim?

Ey görüş sahibi çalgıcı, seher çağına dek (Güneş doğana kadar) şu perdeyi vur, şu perdeden çal:
Diri kaldıkça, başım sağ, esen bulundukça (Sağ, sağlıklı, afiyette, güven içinde oldukça) ne vakte dek leş kesileyim (Ölü gibi mi davranayım)?

Tut ki bu gece, gece kuşusun yahut da bir güzelin kucağındasın;
Periler gibi uykusuz kalıver, uyuma da ben raks edip oynayayım, olmuş, olacak her şeyden haber vereyim.

And olsun ki temel direklerimiz kuvvetlendi, delillerimiz apaçık bir hale geldi;
Hamdolsun padişahımıza, aslanım (Gürbüzüm, cesurum, yiğidim) ben, ne diye sırtlanlık edeyim (Leşle besleneyim)?

Zevk, safa geldi, hüzünler gitti, şükürler olsun lütuf (Bağışlar, iyilikler), kerem ıssı (Büyüklük ve her şeyi istediği gibi kullanma izni veren), dilekleri veren Tanrı’ya;

Ey müşteri (Alıcı), diz çök (Bulunduğun düzeyden aşağı in ) de ben satın alayım seni.

Tanyeri ışıdı, ışıyalı tef çalmadayım, düğünüm var çünkü duvağı ateşlere vuracağım, yakıp yandıracağım, ne vakte dek örtünüp duracağım ben?

Tanyeri gibi ben de şu duvaklarla örtülü gökyüzünden bir bucağa çekildim, arş ıssını (Kendi istediğini istediği gibi yapma gücü olan göğün en yüksek katını) konuk ettim, kâinata cebbarlık (İstediğimi mutlaka yapacağım, dilediğime ulaşma gücüne, büyüklüğüne sahibim), herkesin sınık (Sinmiş, yılmış, pusmuş) gönlünü onaracağım artık.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Mevlana Hazretlerinin kendini yetiştirdiğini, her zaman geçerli olan sırları topladığını, bizlere yardımcı olmak için hazır olduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerine ulaşmanın kolay olduğunu, her ne durumda olursak olarak kabul edeceğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin kendisine sevgi ile bağlanmamızı istediğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin her şeyden haber verebilecek durumda olduğunu öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin gönlümüzü hareketlendirdiğini, korkulardan arındırarak eminlik sağladığını, ölümü kontrol eder durumda olduğundan ölüm korkusunu bizden aldığını öğrendik.
                         *
İşte böyle yaren,
Hazreti Mevlana’nın mutlu olmak ve ebedi yaşamak isteyenlerin koruyucusu, yardımcısı, yol göstericisi, yolu incelikleriyle aydınlatıp öğreten bir öğretmen olduğunu öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar