4 Kasım 2014 Salı

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 950 İNCİ BEYİT

950-  A dostlar, hüzünlenmeyin (Gönül üzgünlüğü, gam, keder üzüntüye kapılmayın) sizi kâra kavuşturdum, zengin ettim sizi;
Düzene (Hileye) kaçıp kimseyi aldatmayın.

Güç verdim, kuvvet verdim size, yüreklendirdim sizi, korkmayın, adınızı sanınızı aşağılatmayın.

Rabbim, Aç gönüllerimizi rabbim!
Yücelt kadrimizi (Değerimizi);

Rabbim, göster dolunayınızı (Karanlıklarda kaldığımız zaman bizi aydınlatacak kişiyi göster, tanıyalım, bilelim);
Tapmayın uydurduğunuz yalancı rablere.

Ondan başka Tanrım yoktur benim, bütün yaratıklar, hayrına, lütfuna nail (Muradına ermiştir) olmuştur;

İhsanı (İyiliklerini bağışlamış), vaadini (Verdiği sözü) yerine getirmiştir;
Siz de sizden sonra gelen soylarınızı mahrum etmeyin.

Sözden gönül kokusu gelir, gönül de sözden belirir, meydana çıkar;
Öyle söz söyleyin ki kabul edilsin, sizinle düşüp kalkanları rüsva-y (Ayıplamayın, rezil) etmeyin.

Ey Cem’in kadehi gibi (Her şeyin hakikatini olduğu gibi gösteren) tertemiz yürüyüp giden, ey o Ay yüzlünün aşkıyla töhmet (Sana yüklenen, işlediğin sanılan fakat henüz aydınlanmamış olan suç, suçlama) altına giren;
Bu ölüm, zaten temizliğini meydana çıkarır, o kadar yeme.

Ey cancağazım (İçinden beni isteyen), canım, canınla beraber kan denizi içinde araştırıp durmada, bakalım inciyi (Manayı) kim elde edecek, kim elde ederse meydana çıkacak a amcasının canı ciğeri.

Ben nasıl göz yumarım, nasıl ümitsiz bir hale gelirim o inci denizinden ki can denizinin kıyısından andan ana, durmadan muştuluk (Sevinçli haberler) geliyor.

Ben aşka düştüm de tembelleştim;
O tembellikle üstünlükten de geçtim, üstünlük davasından da;
Çünkü padişahın aşkıyla az, çok olmada, çok az sayılmada.

Gönül göğü, onun sofrasından şarap içti de yüzü sarardı;
Aşkı, benzimi görünce bu bizdendir, bizimdir diye seçti, ayırdı beni.

O renkten renge girmeyen padişahın aşkıyla renkten renge giren şu yüzüme bak;
Gâh (Bazen)gamıyla safran gibi sap-sarı, gâh utançtan bakan gibi kıpkırmızı.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Mevlana Hazretleri ile dost olanın görünüşte fakir olmasına rağmen zenginliğe kavuşacağını, dostluk kurarak yararlı ve faydalı iş yaptığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleriyle dost olanın kişinin kısa vadeli kazancın peşine düşüp dünya işlerine dalmaması, Hazretten uzaklaşmaması, kendisi ve başkalarını aldatmadan sakınması gerektiğini öğrendik.
3.    Allah yerine insanların yaptığı ve kutsadığı değerlere çok değer verip Rabbimizden uzaklaşmamızın yanlış olduğunu öğrendik.
4.    Allah ile ilgisini kesen kişilerin gönüllerinin daralıp sebebi belli olmayan sıkıntılara gireceğini öğrendik.
5.    Bizden sonra gelecek çocuklarımıza Allah sevgisini aşılamamız ve sevdirmemiz gerektiğini, kâinatta sözünü yerine tam ve eksiksiz yerine getirenin Allah olduğunu öğrendik.
6.    Allah ile dostluk kuranın duası ile gönlünün açıldığını, aydın Hak dostları ile tanıştığını, Allah huzuruna erişmek için yolu öğrendiklerini öğrendik.
7.    Hak sözlerini söyleyen kişinin sözlerine çok dikkat etmemiz önemsememiz ve değerlendirmemiz gerektiğini, söyledikleri sözlerin gönülden geldiğini öğrendik.
8.    Ağzımızdan çıkan sözün kabul edilen sözler olması gerektiğini, Hak sözlerinin kabul edileceğini öğrendik.
9.    Bizimle yakın ilişki olanlara nazik davranmamız gerektiğini öğrendik.
10.                      Ölüm ile temiz olanın temizliğinin ortaya çıkacağını öğrendik.
11.                      Manaya ulaşıp değeri hiçbir vakit değişmeyen aslı esasa ulaşmanın kolayca olamayacağını, içten bir istekle Mevlana hazretlerini isteyenin kavuşabileceğini öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren,
Allah’ı sevenin Hazreti Mevlana ile içten gelen bir istekle yakınlaşıp Allah’a ulaşma yolunu öğrenmesi ve yardım görmesinin gerektiğini öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar