Denize düşer ve yüzmek bilmesen boğulur ölürsün; başına su dökerler.
Biri okunu uzağa atar, kerem sahibi olur.
Kuran'da, "Gördün mü, Rabbin gölgeyi nasıl uzattı?"
(K. 25/47) anlamındaki ayeti
hatırla da yüzünü arkana çevir, arkanda ne
göreceksin?
Hazreti Ebubekir arkandan
seslenecek:
Ey şaşırmışların kılavuzu!
Bir taraftan cevap gelir:
Eğer Muhammed (S.A.) yaratılmasaydı
o kadar gölge kalacaktı ki, onun gölgesini arşa götüreceklerdi.
Yani onunla savaşa girişen
kimse divanedir.
Nasıl savaşabilir? Yedi başlı ejderha onun varlığının gölgesidir.
Bu iftiradır, bunun başka mânası vardır.
O öyle arıktır (Zayıf) ki,
göğsünün her tüyünden ter damlaları boşanır. Keşke onun göğsünde tüy olaydım sözü öğünme yönünden değildir.
Biri bin istek ve yalvarma
ile bir parça rahat ister, “Yarabbi!
İşimi kolaylaştır!”, der, ötekini bırakmazlar ki dışarı çıksın; başına
şarap dökerler.
Biri ağlar, bir damla yaş
çıkaramaz gözünden.
Ötekini bırakmazlar ki
ırmaktan dışarı çıksın.Bilmiyorum ki namazda ne okuyayım.
Meğer "Fatihasız namaz olmaz" emrine uyayım.
Öteki bir hava tutturur,
ilâhi söyler, raks eder.
Gördüm ki, bir sofra
getiriyorlar, der.
Eğer başkalarının evine
götürüyorlarsa size ne?
Uyuyorsan ne bulursun?
Uyuyorsan ne bulursun?
Yücelikler, çekilen
emek nispetinde elde edilir.
Yüksek makamlara ermek
isteyenlerin geceleri uyanık yatması gerektir.
Yani dileği uğrunda
uyumazlar.
Keşke surette uyuyaydık.
Sıcaklığı toprağa bu
mertebede verdi.
Ne yüce kudret!
Ben nefsim için ne gibi
tasarrufta bulundularsa razıyım.
Size tekrar söylüyorum,
mademki biliyorsun, başka söze ne lüzum var?Size gerekse teni de terk edeyim.
Senin bulduğun dostlara taş
bile takat getirmez.
***
MAKÂLÂT. Şems-i Tebrizi.
Çeviren Mehmed Nuri Gençosman.ATAÇ yayınları Tasavvuf 6
***
Neler öğrendik:
1.
Tanrı emirlerini
yerine getiren idarecilerin Tanrı yardımı alarak ve huzur
içinde emrinde olanları idare
edebileceğini öğrendik.
2.
Bilgi
birikimine sahip olmamız ve problemleri
çözme deneyimleri yaparak ileride istemediğimiz halde başımıza gelecek
olaylarda yok olmamamız için hazırlık yapmamız gerektiğini öğrendik.
3.
Mevcut durumları
değerlendirip ileride olacak olayları görüp
şimdiden hazırlık yapanların erdemli insan
olacağını öğrendik.
4.
Bir işin
temeli gerçekleşmedikçe ayrıntılarına sıra gelmeyeceğini öğrendik.
5.
Dalgınlıktan ileri gelen uyuşukluk içinden kurtularak akıl
erdirerek anlamamız, bilgilenmemiz, doğru olanı tereddüt etmeden yapmamız
gerektiğini öğrendik.
6.
Bedenimizin uyumasına ihtiyacı olduğunu ancak ruhumuzun
uykuya ihtiyacı olmadığı için uyanık tutmak gerektiğini öğrendik.
7.
Geriye doğru
baktığımız zaman Ebubekir hazretlerinin iyiliği ile anılacaktı, yücelecekti ama
Hazreti Muhammet geldi de Tanrı gölgesi (Koruması, yardımı) daha genişledi,
daha ileriye uzadı.
8.
Tanrı korumasında
olanlarla savaşmanın akılsızlık olduğunu öğrendik.
9.
Halk işinin
kolaylaşması için Tanrı’ya yalvardığını öğrendik.
10.
Tanrı erleri
sarhoş edilerek dünya isteklerinden arındırıldıklarını öğrendik.
11.
Tanrı erlerinin
ağlayış içinde olduklarını öğrendik.
12.
Kendimize gelene
ve gelecek olana dikkat etmemiz ve ilgilenmemiz gerektiğini öğrendik.
13.
Ancak uyanıklık
içinde çalışıp çabalamak gerektiğini böylece yüceliklerin elde edildiğini öğrendik.
14.
Topraktan
olmamıza rağmen Tanrı’nın bize yücelikler verdiğini bunun için ruhumuzu uykuya
teslim etmememiz gerektiğini öğrendik.
15.
Bilen kişiye bir
şeyi anlatmak gerekmediğini öğrendik.
İşte böyle yaren,
Tanrı inancı olan ruhunu asla
uykuya teslim etmez, gözleri kapalı olsa bile görmeye devam eder.
Herhangi bir konuda bilgi
edindiğimiz takdirde bu bizim direk olarak işimize yaramasa bile o bilginin
aydınlığında bilinçle diğer yapacağımız doğru davranışları seçer ve uygularız.
Vücudumuzun değerine Tanrı
ruhundan üfleyerek değer katmış ve bize yücelikler vermiştir.
Bize verilen yüceliği
bilmemiz, sahiplenmemiz, bu seviyede davranışlarda bulunmamız gerekiyor.
Bu yücelik bize hisse olarak ve
çalışıp çabalama içinde verilecektir.
Tembel oturana, uyuyana veya
bu yücelik için çalışmayana verilmez.
Bütün işaretler çalışıp
çabalama sonucunda görülür, değeri anlaşılır ve sahip olunur.
Vücut uykusu ile ruhun
uykusunu birbirinden ayırarak incelememiz ve anlamamız önemlidir.
Allah’ın doğru yolda olana,
kendine doğru gelene yardım ettiğini
öğrendik, anladık.
*
RAVLİ