Biri sordu:
Yahu sen şarabı satıyorsun ama acaba karşılığında ne alacaksın?
Camiden geri kalan kimse
lahavle mescidine gider, insan eğer lahavlenin ne demek olduğunu bilirse, yani kuvvet ve kudretin Allah’ta
olduğunu anlarsa onun Cuma namazı boşa gitmez.
(Lahavle
mescidi: Camiye gitmeyip Allah’ı anmayan kişinin başına gelen bir
sıkıntı veya bela karşısında önüne gelen ilk mescide girerek sabrının
tükendiğini söyleyerek Allah’ı anar ve yardım ister)
Meyhanede (Tekkede) böyle bir lahavle çekmek, Kâbe’de lâhavlesiz kalmaktan daha hayırlıdır.
Ama mescitteki lahavleyi ne
bileyim?Meyhanede (Tekkede) böyle bir lahavle çekmek, Kâbe’de lâhavlesiz kalmaktan daha hayırlıdır.
Kadı’nın (Hâkim) biri bu
sevdada idi; birkaç yankesici ağlaya sızlaya ona yanaştılar.
Efendimiz dediler, şu hazine
işini ancak senin sayende başarabiliriz. Yoksa o değerli hazineden faydalanmaya
bizim gücümüz yetmez. Onlar geç kalmışlardı. (M. 240)
Biri dedi ki: Efendimiz
sarığını versin de kendilerine bir haber getireyim.
Öteki yankesici, o geç kalır,
dedi. Siz şu katırı kulunuza veriniz, ben şimdi onu ve arkadaşları çağırayım. Şu şartla ki, falanın başına ant içeceksiniz, bu meseleyi hiç kimseye açmayacaksınız.
Sağırın biri değirmenden geliyordu, değirmene doğru giden birine rastladı, kendi kendine, bu adam benden herhalde nereden geliyorsun, diye soracak dedi.
Selâm vermeyi bile unuttu.
Önce bu şekilde yanlış
düşününce başından sonuna kadar hep saçmaladı, önce nereden geliyorsun
dediklerini sandığı için değirmenden geliyorum derim, diye düşündü.
Ne kadar un yaptın derlerse
bir buçuk kile derim.
Hâlbuki gerçekten adam ona
diyordu ki, karının ardı uğursuz mu? Beline kadar işaret ediyordu.
Nihayet adam bu yolcunun sağır olduğunu görünce ilk sözü anlamadığını sezdi.
Ondan sonra hatırına gelen
her şeyi söyledi, ama eğer doğru cevap verseydi ilk önce söylediği söz hoşa
gitmezdi. Ama o sağırdı her şeyi anlayamazdı.
Kuran'da, "Çadırlar içinde öyle huriler var ki, onlara ne insan eli, ne de cin eli değmiştir." (K. 55/56) buyrulmuştur.
Bunun anlamı nadir?
Hele o cennetler ki Allah
âlemidir diye sordum.
Ona göre kıyas et. Dedim ki: insanoğlu ve cin tayfası ona erişememiştir.
Yani bu içkiler bu âlemde de bizim elimize geçmez mi?
Herkesin mertebesine göre
zencefilden, çağlayandan, kâfur ve temiz şaraptan payı var mı? (Cennet şarabı)
"Sözlerini yerine getirenler; şerri ve korkunç manzarası aşikâr olan o
günden korkanlar," anlamındaki ayet nedir?
Bu herkes hakkında mıdır?
Bazıları bunun Hazreti Ali
hakkında olduğunu söylerler.
Ayetin inmesi sebebi
kendiliğinden anlaşılıyor. Ola ki bunlar da bir sebep söylesinler.
Ama çok soğuk ve yersiz olur.
Kendi düşünceleri ile doğru
yola gelsinler.
Bu hırkamın kolunu öptü, onun
o üç gecelik Semâ’da birçok günler sürecek olan işleri tamam oldu.
Dükkândan et getiren o
Yahudi'nin yedi ceddi işadamı idi, ama o yine de Yahudi'dir, yine de Yahudi.
İbni Mesut'a (Allah ondan razı olsun) Hazreti Peygamber, Kuran’ın sırlarından bazı şeyler açıklardı.
Onun anlattığına göre falan
ayetin manasını Peygamber arkadaşlarına açık söylerdi, ikinci manasını da benim
kulağıma fısıldardı: bunları size anlatsaydım boynumu vururdunuz, dedi.
Sahabeler o zaman o sözleri
küfür sayar, söyleyenlerin boynunu uçurturlardı.
(M. 241)
(M. 241)
"Söyle ki, şüphesiz ben de sizin gibi insanın ancak bana vahi gelir.
Şüphe yok ki
ilâhımız tek bir ilâhtır." (K. 18/110) anlamındaki ayetin inmesi sebebi nedir?
Siz de bilirsiniz ki, Hazreti Ali (Allah ondan razı olsun) Aşure ayının onuncu gününe kadar Hazreti Peygamberin yaptığı gibi dokuz gün etyemezdi.
Hazreti Peygamber, Ali'nin
yüzüne bakınca onu iyice zayıflamış gördü.
Sen bana bakma, dedi, ben
sizden herhangi biriniz gibi değilim. Bunun üzerine ayet geldi:
"Söyle ki, şüphesiz ben de sizin gibi insanım."
Ama aradaki fark şu kadarcık bir
şeydir ki, o da bana vahiy gelir.
Yani ben açık bir iş yaparım,
ama hiç kimse bilmez.
Onların aralarında yaptığım o
işten, görüyorsunuz ki, ağızlarından hiç bir haber çıkmaz. Meğerki ben istemiş olayım.
Peygambere, benzerler ve
eşler niçin olsun; bu, onun benzeri olur mu hiç?
Niçin bu da senin benzerin
olsun.
Nihayet gerektir ki herkes bir işle uğraşsın.
Ben de niyet ettim bundan daha iyi bir iş varsa din ve dünya kazancı için o işle meşgul olayım, elime geçeni burada sarf edeyim.
Hakîm Senayı eceli geldiği sıralarda dilinin altından bir şeyler mırıldanıyordu.
Kulak verdiler ağzından şu sözler dökülüyordu:
Şiir:
Söylediğim şeylerin hepsinden vazgeçtim, pişman oldum,
Çünkü sözde mana, manada söz kalmadı.
Çünkü sen Hazreti Allah’ın yolunda bir parmak yürürsen o sana bir karış yaklaşır, zahmetsiz ve minnetsiz yürürsün.
O misal yönündendir.
Maksat, Allah'ın kutsal sözündeki manadır, yoksa parmak karış
gibi ölçülerin ne yeri var?
Göz kâğıda bakar ve özellikle
kendi yazdığı şeyi beğenmez.
Beyaz kâğıt üzerine bakınca
şaşıyorum. Yoksa ben seni sevenlerdenim.
Onun ne yeri var.
Bana falan şehre git, diye
emredersen, istersem giderim, istemezsem gitmem.
O gayıp
ve gizli âlemden papazlar da haber verir.
Onlar da hep birlikte söylemişlerdir ki, bütün yollardan ve gidişlerden, Hazreti Muhammed'in yolu en iyisidir.
İnsaflı olanlar insaf (Merhamete, vicdana veya mantığa dayanan adalet) ederler.
Çünkü onların görüşlerinde ve
gidişlerinde Hazreti Muhammed'in (A.S.) yolu gibi aydınlık yoktur.
Kadına yaraşan en iyi iş, evinin bir köşesinde kendi iğini eğirmektir (İşini yapmak).
Dervişe yaraşan da
dervişlik ve sessizliktir.Kadına yaraşan en iyi iş, evinin bir köşesinde kendi iğini eğirmektir (İşini yapmak).
Şiir:
İncir satanlar için en güzel şey nedir bilir misin?
İncir satmaktır, incir satmak kardeşim!
***
MAKÂLÂT. Şems-i Tebrizi.
Çeviren Mehmed Nuri Gençosman.ATAÇ yayınları Tasavvuf 6
***
Neler öğrendik:
1. Her yaptığımızın bir karşılığı olduğunu anladık.
2. Cuma namazı vaktinde Allah’tan bu namazı kılanlara
özel hediye verildiğini, sıkıntısının giderildiğini, duasının kabul edildiğini
öğrendik.
3. Namaz kılmadan önce kuvvet ve kudretin Tanrı’da
olduğunu bilmemiz ve anlamamız gerektiğini öğrendik.
4. Hangi durumda olursak olalım yetki ve kuvvet yalnız
Allah’ındır diye anmamız, yani lâ-havle ve-lâ kuvvete
illâ bi-llah dememiz gerektiğini öğrendik.
5. Hilekârların yargıcı bile soyabileceğini, önce
soyacağı kişinin tutkusunu, neye düşkün olduğunu keşfederek o tutkusuna
ulaşması için yardım edeceğini söyleyerek soyduklarını, hiç kimseye söylememeleri
için de yemin bile ettirdiklerini öğrendik.
6. Önce karşımızdakini dinlememiz gerektiğini, sonra eğer
o kişi sağır ise yani sözü anlamayan ise ne söylersek söyleyelim bir işe
yaramayacağı için konuşmanın gereksiz olduğunu öğrendik.
7. Sözlerini yerine getirenlerin, Tanrı’ya hesap vereceğini bilen herkesin
seviyesine uygun olarak el değmemiş çok temiz kadınların cennette hizmet
edeceklerini öğrendik.
8. Tanrı sözlerine bir sebep gerekmediğini öğrendik.
9. Kuran’ı kerimin açık manası olduğu gibi ancak özel
kişilere de sır denilen ayrı manası olduğunu öğrendik.
10.
Herkesin dünyada
bir işi, görevi, yetkisi olduğunu ve benzeme olmadığını öğrendik.
11.
En iyi kazancın
din ve dünya kazancı olduğunu, bu kazanımları da bu dünyada harcamak
gerektiğini öğrendik.
12.
Olgunluğa ulaşan
kişinin önceki yazdıklarını beğenmediğini öğrendik.
13.
Görünmeyen
âlemden papazların da haber verdiklerini öğrendik.
14.
En iyi yolun
Hazreti Muhammed’in yolu olduğunu öğrendik.
15.
Herkesin kendi
işini yapmasının, başkasının işine karışmaması gerektiğini öğrendik.
16.
Derviş olanın
alçak gönüllüğü ve fakirliği kabul ederek sessiz bir yaşayışı seçmesi, sevmesi
ve bu şekilde kalması gerektiğini öğrendik.
İşte böyle yaren,
Her şeyi bilen ve gören
kuvvet ve kudret sahibi Allah’ın düzenlediğini bizim bu düzen içinde bize görev
ve verilen olanak sayesinde sakin ve sessiz bir hayat yaşamamız önerilmektedir.
Başkalarına benzemeye
çalışmak yer ve konumlarını eleştirmek için uğraşmanın yanlışa götüreceğini
öğrendik.
Ancak bizden değişmek ve
gelişmek için yardım isteyene seve-seve bu hizmeti vermemiz gerekmektedir.
Herkesin aslına çekeceğini,
aslının sanatını yapacağını öğrendik, anladık.
Her ne kadar aynı imana, aynı
dine sahip ve aynı ibadeti yapsak da bize düşen iş ve görevin farklı olduğu
bilincinde dünya hayatını tamamlamamız gerektiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ