18 Mart 2023 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 8010 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

8010. Dün şeyh (Bir tarikatın en yüksek derecesine ulaşmış olan kimse), elinde fener, bütün şehri dönüp dolaşmadaydı;

Şeytanlardan, canavarlardan usandım;

İnsan arıyorum diyordu.

Biz de aradık, bulunmuyor dediler;

O bulunmayan var ya dedi;

İşte onu istiyorum ben.


Müflisim (İflas etmiş biriyim) ama öyle küçücük akıyk (Akik taşı) istemem;

Ucuz;

Fakat eşi bulunmaz akıyk madeni (Çok değerli şeyleri kapsayan kaynak) istiyorum ben.


Gözlerden gizlenmiş, fakat bütün gözler ondan.,

O apaçık (Kendisi görünen) gizli sıfatı (Gizli özelliklere sahip kişiyi) istiyorum.


Bülbülden daha fazla söylemedeyim, şakımadayım ( Ezgili ses çıkartmadayım, ötmedeyim) ama aşağılık kişilerin hasedinden (Çekememezliğinden), kıskançlığından (Olumsuz tutumlarından) korkuyorum;

Ağzıma mühür vurmuşum (Konuşmuyorum);

Oysa ki feryat etmek (Haykırmak, çığlık atmak) istiyorum.


Halkın şu içmek, ekmek yemek için ağlayıp şikayet etmesi ne vaktedek sürecek?

O pay-huyu (Paylaşmayı seven), sarhoşların (Tanrı şarabı içmişlerin) naralarını istiyorum ben.


Şu rebap (Gövdesi Hindistan cevizi kabuğundan yapılmış uzun saplı saz), beklemekten öldüm diyor.


Osman'ın (Osman'ı Kavval veya Osman'ı Gûyende) elini, kucağını, mızrabını istiyorum ben.


Ben de aşk (Aşırı sevgi ve bağlılık duygusu olanların) rebabıyım, aşkım rebapcı..

Rahman'ın (Herkese, her canlıya merhamet eden Tanrı'ın) lütuflarındaki (İyilik ve yardımlarındaki) o rahmeti (Her suçu yok edip giden bağışlamasını), istiyorum ben.


A nazik çalgıcı (Müzisyen), bu gazelin geri kalanını, istediğim gibi sen say-dök artık.


Yüzünü göster, gül bahçesinin yüzün (Yüzünü) görmek istiyorum;

Dudaklarını aç;

Bol-bol şekerler istiyorum ben.

                                  ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                 ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri insan özellikleri ve değerleri olan kişiyi aradığını öğrendik.

  2. Mevlana Hazretlerinin kendini değersiz bulup çok değerli kişiyi aradığını öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri apaçık kendini gösteren, gizli özelliklere sahip kişiyi istediğini öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri söylenmesi gereken sözleri söylediğini, ama aşağılık kişilerin kıskanç ve çekemezlik olumsuz davranışından korktuğunu öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri aşk sarhoşu kişilerin yüksek sesle bağırmalarını duymak istediğini, halkın yeme-içme şikayetlerini duymak istemediğini öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri usta rebap sesini duymak istediğini öğrendik.

                                 *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Aşkın vücut bulduğu Şems Hazretlerinin yüzünü görmek, ağıza tatlılık veren sözlerini duymak istediğini öğrendik, anladık.

                              *

RAVLİ

Popüler Yayınlar