17 Mart 2023 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 8000 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyori

8000. A güneş (Şems Hazretleri), bulut perdesinden (Gizlenmekten) sıyrıl da göster yüzünü...

O parıl parıl parlayan (Işık saçan) yüzünü görmek istiyorum ben.

Havandan, gene doğan kuşlarını (Leş yemeyen, avcı kuşu) çağıran davulun sesini duydum da tekrar geldim;

Padişahın bileğini istiyorum ben.


Senin güzelliğin varken, senin yüzün dururken bağı-bahçeyi, dağı-ovayı dilersem, ölümsüz cennetteyken çölleri istiyorum demektir.


Nazla (Şımarıkça davranışla) bundan fazla incitme (Kötü söz söyleme, kırma, üzme) beni, git dedin...

İşte o fazla incitme demen var ya, o sözü istiyorum ben.


Kimi topluyum, kimi dağınık.,

Bu iki halde de umudum (Olmasını istemem, bekleyişim) var;

O topluluk mumunu, o dağınık saçları istiyorum ben.


Can. gülüşlerle dolmuş ama gene de korkudan yummuş dudaklarını;

O gonca gibi gizli gülüşü istiyorum işte.


Bu kul (Aşırı derecede bağlı olan) kendinden geçmiş de sevgilinin ateşine sarılmış;

Dost da kulağını tutmuş;

Oysa ki yakama yapışmasını istiyorum ben.


Yol yok, izin yok diye dudak sarışın, o kapıcının nazlanışı, öfkesi, sertliği yok mu;

Onu istiyorum ben.


Bir elimde şarap (Tanrı şarabının) kadehi, öbür elimde sevgilinin saçları.,

Böylece meydanın ortasında dönüp oynamak istiyorum ben.


Halkın bozuk-düzen düşüncelerinden gönlüm (Kalpte oluşan duyguların kaynağı) sıkıldı (Hoşlanmadı);

Bana yoldaş ol (Ortak görüşe sahip dost, arkadaş);

Dağa çıkmak, ovaya gitmek istiyorum.

                                  ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri aşkın vücut bulduğu Şems Hazretlerinin kendini gizlemekten vazgeçmesini, ışık saçan yüzünü görmek istediğini öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri padişah Şems Hazretlerinin avında bileğinde avcı kuş olmak, hizmet etmek istediğini öğrendik.

  3. Şems Hazretlerinin çok güzel olduğunu, Mevlana Hazretlerinin bu güzel yüzü görmek istediğini öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin sesini duymak, gülüşünü görmek, saçlarını tutmak, yakınlaşmak istediğini öğrendik.

                                *

    İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri halkın görüş ve düşüncelerinden hoşlanmadığını, Şems Hazretleri ile arkadaş olup toplumdan ayrı yaşamak istediğini öğrendik, anladık.

                                   *

    RAVLİ

Popüler Yayınlar