15 Mart 2023 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7980 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

7980. Aşkınla (Benzerlerinden üstün) her kılım bir beyit (Anlam bakımından birbirine bağlı iki dizeden oluşmuş şiir parçası) kesilmiş, bir gazel (5-10 beyit) olmuş.,

Senin tadından her uzvum (Organım), bir bal küpü (Geniş karınlı, dibi dar toprak kap) haline gelmiş.


Yüzün, Koç Burcundaki güneş (Yeni başlangıçlara, riske atılma cesaretine ve kararlılıkla yeni girişimlere işaret eder);

Huyun (Yaradılış ve ruh özelliklerinin bütünü) bal denizi.,

Güneşinin (Işığın ve ısının) her zerresi (Bütünün en küçük parçası), ibadete koyulmuş bir er.


Şu gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı), havana uymuş da sevginle gönlünü havalara kaptırmış.,

Şu can yüzünü görmüş de Koç Burcu (Yüksek enerji ve girişimci ruhuyla harekat eden) olmuş.


O ciğerler yiyen aşk, kanla semirir (Şişmanlar).,

Yarabbi, bize karşı yumuşat (Sertliğini gider) onu, merhamet (Acıma hissi) ver ona.


Kan dökmediği gün bir zahmettir (Güçlük) belirir onda;

Aşıkın ciğerinden başka hiçbir şeyle iyileşmez o zahmet.


Oka benzer bakışını (Beni hedef aldığını) gördüm;

Can dedi ki:

Ne de devlet;

O zıhın çekişiyle yay gibi doluyum ben, dolu.


Kara topraktım, yoklukta gizliydim.,

Aşkın, mezarımın başına geldi de hadi kalk, sıçra dedi.


Sesinden sıçradım-kalktım;

Senin zamanında yaşıyorum;

Sen de ahitleş (Antlaşma yap) benimle, vefa et ahdine (Antlaşmaya sevgini sürdür, sevgi, dostluk bağlılığını devam ettir), köyde sensin ağa.


Kendinde (Benliğin, bilgin) olmaksızın karşıma geç otur;

Beni de kendimden geçir de ne uluyu (Erdemleri bakımından çok büyük, yüce) düşüneyim, ne küçüğü (Boyutları, benzerlerinden daha ufak olan).


Satranç tahtasında yayayım (Piyadeyim) ben, at (Santraçtaki at) istemiyorum;

Sana mat olmuş (Yenilmiş)-gitmişim;

padişahım (Şems Hazretleri), yanağını yanağıma koy.

                               ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                              ***

Neler öğrendik;

  1. Aşkın vücut bulduğu Şems Hazretlerine olan aşırı sevgi ve bağlılık duygusuyla Mevlana Hazretlerinin her kılının söze gelip beyitler, gazeller oluşturduğunu, ,her organının bal kabı haline getirdiğini, yeni başlangıçlara cesaret ve kararlıkla girişimci yaptığını öğrendik.

  2. Şems Hazretlerinin ışığının ve ısısının her bir parçasının ibadet eder hale giriştiğini öğrendik.

  3. Şems Hazretlerine olan aşkı yüzünden Mevlana Hazretlerinin yüksek enerjiyle üretime için işe girişen, kalkışan kişi haline geldiğini öğrendik.

  4. Şems Hazretlerini görmekten uzak kalan Mevlana Hazretlerinin bakışlarını, ölüyü bile ayağa kaldıran sıçratan sözlerini özlediğini öğrendik.

                                     *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin karşısında benliğini, bilgeliğini unuttuğunu, her bakımdan büyük olarak kabul ettiğini, yapacağı oyunda peşinen yenilmeyi kabul ettiğini başkanı olarak yakınlaşmak istediğini öğrendik, anladık.

                                  *

RAVLİ


Popüler Yayınlar