5 Mart 2023 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7880 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

7880. Suyun dışındaki gemi nasıl yürür-gider?

Fakat alıcıya da, satıcıya da bol-bol inciler geliyor.


Bol-bol inciler geliyor;

Değirmi (Yuvarlak) Ay geliyor;

Pek yakınlarda göz ışığı geliyor işte.


Güzelce topluluğa gir, şekerden başka birşeye ayak basma.,

O cana can katan (Yaşama gücünü artıran) parmaklarla şarap sağrağından (Kadehinden) başka birşeyi tutma.


A gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı), şikayetler etme de sevgilim duymasın;

Aman (Rahat bırakmayan, acıma) nedir, bilmeyen sevgilimden korkmuyor musun yoksa a gönül.


A gönül, kanıma girme;

Ceyhun'a (Orta asyanın en uzun nehirlerinden birine-Amuderya) dönmüş gözyaşlarıma dalma.,

Yoksa geceleyin sehredek (Sabahın güneş doğmadan önceki zamanına kadar) sürüp giden feryatlarımı (Haykırışlarımı, çığlıklarımı) duymadın mı ki?


Hatırına (Anımsamana) gelmiyor mu?

Hani bir gün konuşurken artık demişti;

Benim gül bahçemi düşünme.


Kendi miktarım bil, şu gül bahçesinin adını anma;

Benim dikenimi biliyorsun ya, bu yetmez mi sana?


Dedim ki:

Canıma aman ver;

Şimdicek başım ağırlaştı, a şarap sunan sakıym (İnsan ruhuna Allah'ı sevdiren, Allah nuru saçan), bana şarap (Tanrı şarabı, helal şarap) sunmanı istiyorum.


Güldü de, peki ama dedi, aşırı gitme;

Gidersen a benim sarhoşum, a benim ayığım, başın böylece döner-durur.


Lütfedeceğini görünce ayaklarına kapandım da sen bana yâr (Sevgili, dost, tanıdık, yardımcı) olmazsan dünyada yaşamam ben dedim.

                             ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***

Neler öğrendik;

  1. Olmayacak dediğimiz çok şeylerin olabileceğini, Allah dostu güzellerin gözlere ışık vermek, mücevher değerinde değişmeyen sözler alacılara satıldığını öğrendik.

  2. Mevlevi topluluğunun içine girmemiz, tatlılık olan yere gitmemiz, yaşam gücümüzü artıran ellerimizle helal şaraptan, Tanrı şarabından başka bir şeyi tutmamak gerektiğini öğrendik.

  3. Kalbimizde oluşan duygularımız kaynağı olan gönülü şikayetlerden uzak tutmak, korkmak gerektiğini öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri gece sabaha kadar Şems Hazretlerini görmek için ağladığını öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden Helal şarap olan Tanrı şarabı ikram etmesini istediğini öğrendik.

                             *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin iyilik ve yardımları karşısında çok saygı göstererek onunla birlikte yaşamayı istediğini öğrendik, anladık.

                         *

RAVLİ

Popüler Yayınlar