29 Temmuz 2021 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2540 İNCİ BEYİT

(Mevlana hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

 
2540. Cennet bahçesinin, İrem bağının (Ad kavmi zamanında, Şeddâd tarafından, cennete benzetilerek yapılan bir bahçe olup Şam'da veya Yemen'de bulunmuş olduğu söylenen yer) ortasında bitmiş ölümsüzlük ağacı...
Gölgelendim, yemişlerini devşirdim (Bir araya getirdim, derledim, topladım), zıklandım (Beslendim) onunla.
 
Av olmazsam ona (Allah'a yakın, Allah dostuna), iyice bil ki köpeğim hoca...
Atının peşine düşüp koşmazsam (Onu başkanım bilmezsem) iyice bil ki eşeğim (Kaba, düşüncesiz) hoca.
 
Ağırdım (Sıkıntı veren, bunaltan biriydim), usanmıştım;
Cezbesi (Ona duygu ve inanışın etkisiyle aşırı ölçüde coşup kendinden geçmem) hafifletti beni...
Avlusunda yatmış-uyumuştum, sedden (Suyun akmamasını önlemek için yapılan kalın duvardan) gelen sel kaptı-götürdü beni.
 
Gönlüm (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağı) kapanmış dedim;
Kilitleri açan benim dedi, beni öldürdün sen dedim;
Ben senden beterim dedi.
 
Yürü, işten-güçten konuşma;
Hepsinden de hürüm (Özgürüm) ben.
Var, dikenden (Sivri ve batıcı çıkıntılardan) söz açma, baştan başa gül devşirmedeyim ben.
 
Topluluğunu gördüm senin (Şems Hazretlerinin), bundan böyle hiç  dağılmam...
Yolunu gördüm senin;
Bunda böyle onlara yoldaş (Yol arkadaşı) olmam artık.
 
Yeşilliğin padişahısın, benim gibi yüzlercesini doyurursun..
Gözümü de doyurursun, gönlümü de (Kalbimde oluşan duyguların kaynağını da);
Artık şu sofraya düşmem ben.
 
Kâbe (Mekke'de bulunan, Müslümanlarca kıble olarak kabul edilen ve hac ibadeti yapılırken tavaf edilen yer) yanıma, kucağıma gelirse, Ka’be'ye gitmem artık..
Ay yeryüzüne geldi;
Zühal'e (Satürn yıldızına) çıkmaya kalkışmam artık.
 
Semirmişim (Besili duruma gelmişim), yelinle (Rüzgârınla) dopdoluyum;
Senin sarhoşunum, seninle hoşum...
Hem kulunum-kölenim, hem azatlın (Serbestim);
Artık şeytana kul (Köle) olmam ben.
 
Yeryüzünün de padişahısın, zamanın da;
Akıl gibi hem ortadasın, hem gizli;
A benim canım, a benim cihanım;
Senin kapında neden tüm can kesilmeyeyim?
                             ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1. Mevlana Hazretlerinin ölümsüzlük ağacını bulduğunu, meyvelerinden yediğini, gölgesinde dinlendiğini öğrendik.
2. Allah yakını, Allah dostu şems Hazretlerinie av olmak onun damarlarında yaşamak gerektiğini, onu hep büyük ve asil olarak görüp arkasından gitmemiz gerektiğini öğrendik.
3. Mevlana üstünde bir ağırlık varmış gibi yavaş hareket ederken aşkın kendisini çekmesiyle hafiflediğini, onun rüzgârıyla kendisini kapıp götürdüğünü öğrendik.
4. Mevlana Hazretlerinin kalbinde oluşan duyguların kaynağının kapanmış ve kilitlenmiş iken Şems Hazretlerinin açtığını öğrendik.
5. Mevlana Hazretlerinin iş-güçten hür olduğunu, sıkıntı veren şeylerden söz açmamak, iş-güçten konuşmamak gerektiğini öğrendik.
6. Mevlana Hazretleri Allah dostu aşk topluluğunu gördüğünü, Şems Hazretlerinin yolunu gördüğünü, bu yoldan vazgeçmeyeceğini öğrendik.
7. Şems Hazretlerinin canlanmanın başkanı olduğunu, sınırı olmayan can bağışlayan olduğunu öğrendik.
8. Sıkıntılı durumda yardım umulan kişi olan Şems Hazretlerinin  Mevlana Hazretlerine geldiğini, arayış, yöneliş ve çevresinde dönmekten kurtulduğunu öğrendik.
9. Şems Hazretlerinin rüzgârıyla dopdolu olan Mevlana Hazretlerinin hazrete olan yoğun sevgisinden sarhoş olduğunu, hazretle hoş olduğunu, kendisin bağlandığını, şeytan esaretinden kurtulduğunu öğrendik.
                             *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin yeryüzünün, zamanın padişahı olduğunu, hem açık hem gizli olduğunu, tüm benliğiyle Mevlana Hazretlerine candan bağlandığını öğrendik, anladık.
                             *
RAVLİ

Popüler Yayınlar