17 Temmuz 2021 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2420 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Allah’ı anlatıyor)
 
2420. Ölümsüzlük yurdu sekiz cennet bile olsa o padişahı görecek bir yer değil de ne hoştur bu ki şu gönlüm, onu seyredecek bir pencere kesilmiş.
 
Ben, o can güzelinin birliğini-varlığını dilimle bildirerek inanç sahibi olmadım;
Kendime kafir oldum da o vakit inandım ona.
 
Safına giren kişi, onun telef etmesinden aman (Yardım) bulur...
Ben de elinde kılıç gördüm onun da kalkanımı yaktım, yandırdım-gitti.
 
Cibril'le (Cebrail ile) beraber uçuyordum, altı yüz kanadım vardı., 
Mademki ona ulaştım, artık kanadı ne yapayım?
 
Geceler, gündüzler gelip geçti:
Ben o can incisine (Şekil değiştirmeyen mücevhere) bekçi kesildim...
İnci denizinin dibindeyim, kendi incime boş vermiş-gitmişim.
 
Niceye bir övüp duracaksın onu, övüşe sığmaz ki.,
Yeter artık, sus da ben de başımı alayım, kendi coşkunluğuma varıp gideyim.
 
Ay yüzlü, bütün insanların gönüllerini çeler;
Bir göründü mü yüzüyle bosbulanık, kapkara gecenin özü aydınlanır-gider.
 
Bir kadına mı rastladım, yoksa insanların gönüllerine sahip olan bir sıfata mı, yahut da düşünceler örtüsünün altında bir Ay’a mı?
 
Hem içtedir, hem dışta...
Hem doğmuştur, hem parıl-parıl parlamada;
Görünüşü insan sanki;
Oysa ki yaradılışı kıvılcımdan, kordan.
 
Uzaklaşırsa beni mahveder;
Yakınlaşırsa oynatır-gider beni...
Öylesine parıl-parıl parlamada ki parıltısı gözü almada.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Ölümsüzlükten de daha iyi, cennetten daha iyi Allah’ı görmek olduğunu, Mevlana Hazretlerinin kalpte oluşan duygularının kaynağı olan gönlünden bir pencere açarak Allah’ı seyrettiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin Allah’a inanmadan önce Allah’ın varlığını ve birliğini inkar ettiğini, öğretilen inançtan kendini kurtararak kendi araştırmasıyla Allah’ın varlığına birliğine inandığını öğrendik.
3.    Allah’a inanaların sırasına giren kişinin Allah’ın onu öldürmesinden, yıpratmasından suçunun bağışlamasında yardım göreceğini öğrendik.
4.    Allah’ın adalet kılıcını gören Mevlene Hazretlerinin savunma kalkanını kullanmaktan vazgeçtiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri büyük melek seviyesine ulaşınca, Allah’a ulaştığını, artık araçlara ihtiyacı kalmadığını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri şekli değişmeyen hakikat incilerinin içinde olunca kendi incilerini bıraktığını öğrendik.
7.    Allah’ın övmeye sığmayacağını, onun için bu yolları aşan kişi olarak coşkunluk yaşamak gerektiğini öğrendik.
8.    Aşk nuru insanların kalpteki duygu kaynağını istediği alana çektiğini, hem içte hem dışta, hem doğmuş, hem parlamada, görünüşte insan insan gibi ama yaradılışının kıvılcımdan kordan olduğunu öğrendik.
                            *
İşte böyle yaren;
Aşkın nuru kişiden uzaklaşırsa mahvedeceğini, yakınlaşırsa kişiyi oynatacağını, göze çarpan parlaklığı ise gözümüzü alacağını öğrendik, anladık.
                                *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar