26 Temmuz 2021 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2510 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)
 
2510. Eskimiş aşk, kucağımızdan kalkma, yanımızdan gitme dedi;
Peki dedim, gitmem, oturdum, kalakaldım.
 
Sen güneş kaynağısın, bense söğüt gölgesiyim..
Başıma vurdun mu kısalırım, erir-giderim, yok olurum.
 
Gönlüm can parıltısını buldu, açıldı-yarıldı..
Gönlüm, senin atlasını (Yüzü parlak, sık dokunmuş bir ipekli kumaş) buldu da şu yamalı hırkaya düşman kesildim.
 
Can şekli, seher çağında bakıştan-görüşten söz açıyordu;
kuldum (Sevgiyle bağlanmış, sevgi, dostluğu devam ettiren biriydim) eşek (Kaba, düşüncesiz kişilerin) tımarcısıydım (Yaralarına bakar, iyileştirir);
Derken padişah oldum, herşeyin sahibi oldum gitti.
 
Kağıdın, sayıya sığmaz şekerine şükreder;
O şekerler kucağıma geliverdi de şekere döndüm ben de der.
 
Gamlara batmış toprak, gökyüzüne, yıldızlara şükreder de onun bakışı, onun dönüşü yüzünden ben de ışıklandım, ben de ışıdım der.
 
Gökyüzü, o padişaha, o saltanata, mülklere şükreder de onun bağışıyla aydınlandım, aydınlıklar bağışlamadayım der.
 
Tann arifi (Çok anlayışlş ve sezgili) de ödülü kaptık, herkesten ileriyiz;
Yedi kat göğün üstünde parıl-parıl parlayan yıldız kesildik diye şükreder.
 
Zühre'ydim (Güzel yüzlü, yumuşak, sevimli, zarafet, neşeli ve istekli, güzel huyluydum), Ay oldum;
Yüzlerce Ay'a gök kesildim;
Yusuf’tum, şimdiden sonra Yusuf’u doğurmadayım ben.
 
A Ay (Karanlıkta kalanların yolunu aydınlatan), senin yüzünden herkesce bilindim-tanındım...
Bir bana bak, bir kendine.,
Senin gülüşünün yüzünden gül bahçesi kesildim, gülüp durmadayım.
                             ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.     Mevlana Hazretleri aşkın dediğini yaptığını, aşkın güneş kaynağı olduğunu, kalbinde oluşan duyguların kaynağının yaşamın göze çarpan parlaklığını bulduğunu, yamalı hırkadan kurtulup atlas kumaşa ulaştığını öğrendik.
2.     Mevlana Hazretleri aşkın dediğini yaptığını, yüzü parlak, kıymetli Şems Hazretlerini bulduğunu öğrendik.
3.     Mevlana Hazretlerinin aşkın dediğini seher çağı yaptığı için bakıştan görüşten güçlenip herşeyin sahibi olduğunu öğrendik.
4.     Mevlana Hazretleri gibi aşkın dediğini yaptığı için sayısız tatlılıklara sahip olduğunu, bunun için Allah’a şükrettiğini öğrendik.
5.     Toprağın gökyüzüne bakıp yıldızların dönüşü yüzünden ışıklanıp bakışının aydınlandığını şükrettiğini öğrendik.
6.     Gökyüzünün de kendisine verilen saltanata şükredip bağışlarda bulunduğunu öğrendik.
7.     Tanrı araifinin çok anlayışlı ve sezgili olarak herkesten ileriye duruma geldiğinden, göğün üstünde parıl-parıl parlayan yıldız kesilmesinden şükrettiğini öğrendik.
8.     Mevlana Hazretleri aşkın dediğini yaptığı için yıldızken Ay olduğunu, Ay’a gök olduğunu, eskiden güzel olduğunu, şimdi güzeller doğurduğunu öğrendik.
                             *
İşte böyle yaren;
Aşkın dediğini yapan Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerini bulduğunu, bu sayede herkes tarafından bilinir olduğunu, Şems Hazretlerinin gülüşünden gül bahçesi haline geldiğini öğrendik, anladık.
                                                                        
                            *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar