24 Temmuz 2021 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2490 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)
 
2490. Sen ok yontmadasın (Kendi görüşüne göre değerlendirmedesin), ben iğ (Küçük parçaları birbirine kaynaştırarak ip) yapmada.,
Sen pırıl-pırıl Ay'sın;
Ben gece gibi kapkara.
 
Gökyüzünün avcı bir beğisin, okla gönlümü.,
Cefa oklarını atarsan bil ki yeryüzü gibi benimde kalkanım yok.
 
Dünyanın bütün kalkanları yarılır, yaralanır-gider..
Senin oklarınla yaralanmak için bir kalkan kesilirsem, işte o vakit tehlike yoktur bana.
 
Senin yüzünden şu dönen başımda ne akıl kaldı, ne fikir...
Öyle bir hale geldim ki a oğul, bilemiyorum, oğul muyum ben, baba mıyım?
 
O başıboş gönlüm yolculuktan döner de gelirse evi ıpıssız (Çok  tenha) bulur;
İzimin tozunu bile göremez (Nerede olduğum hakkında iz bulamaz).
 
Sirke döküp de
(Öfkeli, kızgın davranmakla)  ne yapmak istiyorsun?
Ateşimizi söndürmek mi?
Senin sirkenden ateşim daha da çoğalır, daha da artar.
 
Aşk, birgün beni kurban ederse bayramım o gündür işte...
Fakat bu bayrama erişmezsem adam değilim, üstelik kahpeyim (Döneğim) ben.
 
Arefe (Bayram öncesi) de sensin, bayram da sen;
Ben Zilhicce ayının ilk günüyüm (Kurban bayramının ilk günü);
Sana ulaşamam da, ardından uçamam da.
 
Davulunu duydun mu, senin doğanınım, senin doğanın.,
A benim sultanım, a benim padişahlar padişahım;
Kolum-kanadım açılıverir o zaman.
 
Şarap verirsen içerim, vermezsen gene hoşum.,
Başımı korum, ayağımı çekerim;
Başsız-ayaksız bakar-dururum ben.
                             ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.     Şems Hazretlerinin bir yapı oluşturmak için amaca hizmet etmeyenleri kesip-kesip atmakla oluşturdığını, Mevlana Hazretlerinin aynı amaçta benzer küçük parçaları birbirine kaynatarak uzunca bir yapı verdiğini öğrendik.
2.     Mevlana Hazretleri kendini gece gibi karanlık, Şems Hazretlerinin karanlıkta kalanları aydınlatan kuvvetli ışık yansıtıcısı olduğunu öğrendik.
3.     Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin gökyüzünün en iyi bir avcısı olduğundan kendini korumak için tedbir almaya gerek görmediğini öğrendik.
4.     Şems Hazretlerinin sözlerinde ve önermelerinde savunma mekanızmamızı etkin olmaktan çıkarmamız, doğru ve faydalı olduğuna inanarak teslim olmamız gerektiğini öğrendik.
5.     Aklımızı fikrimizi Şems ve Mevlana Hazretlerinin işaret ettiklerine, önerdiklerine vermemiz gerekltiğini öğrendik.
6.     Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin peşine düştüğünde nereye gittiğini, ne yaptığını kendi anlatmadıkça en ufak bir iz bulamayacağımızı öğrendik.
7.     Şems Hazretlerini hoşumuza gitmeyen söz ve ifadelerinin bile saygınlığını, artırdığını, sevgiyle ve ostlukla daha sıka bağlanma gereği oluştuğunu öğrendik.
8.     Şems Hazretlerini aşık olan Mevlana hazretleri kendisini ona kurban ettiğini, bu kurban oluşu bayram olarak gördüğünü öğrendik.
9.     Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine ulaşamazsa bile onu bayramın birinci günü ve bayram sevinci olarak gördüğünü öğrendik.
10. Şems Hazretlerinin avcı kuşunun Mevlana Hazretleri olduğunu, uygun insanları avladığını öğrendik.
                             *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin verdiğine de vermediğine de hoş olduğunu, ondan uzaklaşmayacağını, onun nereye yuvarlarsa elsiz ayaksız bir top gibi oraya direnç göstermeden gideceğini öğrendik, anladık.                                                                            
                            *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar