23 Temmuz 2021 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2480 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)
 
2480. A güzel, gönül (Kalbimde oluşan duyguların kaynağı) de kul-köle (Sevgiyle bağlanıp, sevgi dostluğunu devam ettirir, karşılık beklemeden hizmet eder) sana, can da;
İkisi de şekere benzer gülüşüne bağlanmış...
Nedir gülüşün senin?
 
İnatçı, savaşcı talihimi Ay'dan (Düşünce gücümü) ara, Mirrih'ten (Merih yıldızından)
(Neşeli, atılgan, birlik ve zevk ve eğlenceye düşkünlük, kuvvet ve hainlik, öfkelenme ve utanmazlık, inat ve baş olmak) sor...
Gökten inen kazalar gibi yüreğim pek (Sert, katı , hızlı), hiçbir şey tanımam.
 
Gök bile benim inadıma şaşırır da başı döner.,
Böylece küçücük görünmedeyim ama olduğumdan yüzlerce kez, üstünüm, çoğum ben.
 
Sen benden kâr (Kazanç elde) edersin ama ben senden yüz kez daha çok kâr ederim..
Keseyi (Altın, para koyduğun küçük torbayı) alır-giderim, keseyi;
Çünkü altın gibi iki yüzüm var benim.
 
Altın gibi (Çok değerli) iki (Madde ve mana) yüzüm var ama görüşüm, bakışım, senin sevgini taşır..
Gökyüzündeki Ay'dan da uluyum, güneşten de;
Göklerden de daha yüceyim ben.
 
Sözler ederim, sözler;
Çünkü sözlerimi gerçeklersin sen, doğru söyletirsin beni..
Nazlanırım (Kolayca gönlüm olmaz, ısrar beklerim), nazlanırım (İsteksiz görünürüm);
Çünkü kapında itibarım var.
 
Güzel haberler veriyorsam ne diye şaşılsın buna?
Sensin haber haline getiren beni...
Bakışım-görüşüm güzelse niye şaşmalı ki?
Sensin bakışımdaki-görüşümdeki güzel.
 
Gökyüzünden bütün gece zehir yazıyorsa bana ne?
Şeker mi şekerim ben, şeker mi şeker.
 
Herkesceğizin bir kimseciği var;
Her gönlün bir hevesi.,
Fakat nerden nereye?
Ben bir başka havadayım, başka havada.
 
Ben aradıkça arıyorum;
Sen neşelendikçe neşeleniyor, çalıp (Müzik aleti çaldıkça) çağırdıkça (Şarkı söyledikçe) çalıp çağırıyorsun...
Sendeki neşe yüzünden aramaya düşmüşüm;
Başım dönmüş-gitıniş.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin gülüşüne herkesin hayran olduğunu, bu gülüşün insanlarına sevgiyle bağlayıp hizmet ettirdiğini, bunun sırrını Mevlana Hazretlerinin öğrenmek istediğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin hiç vaz geçmeden, engel tanımadan karar verdiğini gerçekleştirdiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin küçük görünmesine rağmen olduğundan yüzlerce kat üstün ve çok olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinden kazanç sağlayandan daha fazlasını kendisinini kazandığını öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin madde ve mana olarak iki yüzü olduğunu, bakışının, görüşünün kendisine yakınlaşana sevgisini taşıdığını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin gökyüzündeki Ay’dan, güneşten de ulu olduğunu, yedi gökten de daha yüce olduğunu öğrendik.
7.    Mevlana Hazretlerinin sözlerini gerçek olduğunu yaşayarak gerçekleştirdiğimizi, doğru sözlerini defalarca yaşayıp ısrarla öğrenmek istediğimizi öğrendik.
8.    Mevlana Hazretlerinin bakışının-görüşünün güzel olduğuna şaşırmamak gerektiğini öğrendik.
9.    Mevlana Hazretleri ne olursa olsun şeker gibi olmak özelliğinden çıkmadığını öğrendik.
10.                      Mevlana Hazretlerinin halktan başka görünüş, davranış, sözü olduğunu öğrendik.   
                            *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Allah’ın sanatının sonsuz olduğunun farkına ve bilincine vardığından buldukça neşelenip arayışına devam ettiğini öğrendik, anladık.
                                *
RAVLİ

Popüler Yayınlar