16 Temmuz 2021 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2410 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
2410. La'l (Kırmızı renkli kıymetli taş) dudağının şarabı (Sözlerinde şarap etkisi) olmadıkça kimsenin yüzü kızarmaz;
Sensiz kızarsa bile gaz boyamasındandır o renk.
 
Salih’in devesi (A’raf suresi73-74), dağdan doğdu ya:
İyice anladım artık ki dağ bile, senin muştuluğunu (Müjdeli haberini) duyunca yörük (Besili) bir deve kesilir.
 
Sırrı gizle (Varlığı veya bazı yönleri açığa vurulmak istenmeyen, gizli tutulan şeyi saklamak, görünmeyecek, belli olmayacak duruma sok), susmak (Konuşmaktan kaçınmak) acı bile olsa sus;
Ciğeri yakan şey, yakar ama yeniler ciğeri.
 
Sevgili, başımı kaşımaya bile (Kendi halime) bırakmıyor beni;
Sevgilinin muskasıyım (Büyüleyici gücün saklı olduğu kişiyim) sanki;
Beni göğsünde sıkıp duruyor.
 
Kimi olur, deve katarı gibi beni ardından çeker-götürür kimi olur, o padişah, ordu kumandanı gibi öne sürer beni.
 
Kimi bana mühür basmak için yüzük kaşı gibi emer beni;
Kimi de bir halka yapar, kapısına kakar, takar beni.
 
Kan halinden geçirip, erlik suyu (Sperm) yapar;
Erlik suyundan geçirip, yaratır beni...
Yaratır, derken akıl haline kor, mahşerini (Büyük kalabalık içine katar) yayar-döker.
 
Kimi, kamışla güvercin gibi yurttan kovar beni.,
Kimi, yüzlerce yalvarışla kapısına çağırır beni.
 
Kimi gemi gibi deniz üstünde yolculuğa salar beni;
Kimi bağlar, demirini atar da durdurur beni.
 
Kimi, temizlenmek isteyenler için su yapar beni;
Kimi yıldızı kutsuz (Uğursuz, kötü, mutsuz, zavallı) kulunun yoluna diken eder beni.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin sözlerinin aklın erişemediği, daha önce açıklanmamış sözler veya kördüğüm olmuş çözülemeyen sorunların çözüm yolunu gösterdiği için dinleyenin hoşa giden etki ile kendinden geçtiklerini öğrendik.
2.    Taştan bile canlı deve ve yavrusunun çıkması anlayıp kabul edenin Şems Hazretlerinin yaptıklarını ve söylediklerini kolayca anlayıp kabul edeceğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin verdiği sırları susmak suretiyle taşımak, bizden biri olmadıkça açıkça anlatmamak gerektiğini öğrendik.
4.    Mevlevilik yolunda kişinin çok acı ve sıkıntı çekse, büyük bir acıya uğrasa bile mutluluğa ulaşacağını öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerini Şems Hazretlerinin çok sevdiğini kendisinden ayırmadığını öğrendik.
6.    Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerini kendi gittiği yerlere götürdüğünü, bazen de başkan olarak görev verdiğini öğrendik.
7.    Allah’ın Mevlana Hazretlerini yetişip iyice olgunlaşması için değişik koşullarda görevlendirdiğini öğrendik.
                            *
İşte böyle yaren;
Allah’tan peşinen olarak olanak verilse de ustalık kazanılması, yerinde ve değerinde uygulanması için ölçülerin gerektiğini, yetkinin ve seviyenin ustalığa göre ayarlandığını, kişinin kendi kendine yapacağı işler olduğu gibi ustasından öğrenip yapacağı işler olduğunu olgun olmanın kolay olmadığını öğrendik, anladık.
                                *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar