21 Temmuz 2021 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2460 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
2460. Bugün salına-salına tavaf ettim (Çevresinde dolaştım) onu, bugün övünerek muradıma erdim onunla...
Bu günkü şarap sunulursa birine, bütün dileklerine erer-gider.
 
Hoca Hasan, sarhoşsun, hoşsun ama benim sarhoşluğum değil sarhoşluğun.,
Altın kesesi de adamı sarhoş eder ama ezel (Başlangıcı belli olmayan zaman, öncesizlik) kadehinin sarhoşluğuna benzemez o sarhoşluk.
 
Bayrağımız yücelmiş, adamlarımız toplanmış...
Canlarımız gördüğün gibi yücelmiş, yüceliklere ulaşmış.
 
A amcasının canı, bizim tövbemiz (Pişmanlığımız), balığın suya tövbe etmesine benzer.
A ulu şeyh, hiç beden, gönülle candan tövbe eder mi?
 
Aşkın bize, geldi-çattı;
Sonra düşmanlığa girişti, kavgaya koyuldu bizimle.,
Hani sarhoş bir yere girer de sarhoşluğu yüzünden kötülükler eder ya, onun gibi işte.
 
A sarhoş, yeter, sus artık;
Can bedenden kurtuldu, sus artık.
Şarabı al eline;
Başkaları kavga etmede, birbirleriyle savaşmada.
 
A bağırıp duran, sus;
Yeter artık, bağışla,Tanrı da seni bağışlasın...
Arı-duru şarabı sun;
Buluşma-kavuşma çağı geldi-çattı artık.
 
Gece yarısı bağırdım;
Kimdir şu gönül evindeki dedim;
Benim dedi;
Hani Ay da yüzünü görünce utanmıştı, güneş de;
İşte o'yum.
 
Neden dedi, şu gönül evi şekillerle dolu?
A yüzü Çigil (Orta Asya'da Türk bölgesi) güzeline bile hasetler (Kıskançlıklar) salan dedim;
Bunlar, senin gölgelerin, hepsi senden vurmuş.
 
Peki dedi, şu ciğer kanma bulanmış şekil de ne?
Bu dedim benim şeklim;
Gönlü yaralı, ayağı balçığa saplanmış kulunun (Sevgiyle bağlanmış, sevgi dostluğu devam ettiren) şekli.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin Tanrı şarabı sunduğu kişinin bu dünyada isteklerine, dileklerine ulaşacağını öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin sunduğu şarabın öncesizlikte meydana gelen, insan eli değmeden, yapılmış şarap olduğunu, verdiği sarhoşluğun başka olduğunu, paranın meyve suyundan yapılan şaraba ve onun verdiği sarhoşluğa benzemediğini öğrendik.

3.    Şems Hazretlerinin etrafında yetişenin bayrağının yüceleceğini, adam olanların toplanacağını, Mevlevilerin yücelip yüceliklere ulaşacaklarını öğrendik.
4.    İnsanın canından ve kalpte oluşan duygunun kaynağından vazgeçmeyeceğini, Mevlevilerin tövbesinin, ölmeden önce ölme hükmünün yaşamı sona erdirmek için olmadığını öğrendik.
5.    Aşkın sarhoşluğunun kişiyi kendi kendine kavgaya sokup kötü düşünüş ve davranışlardan temizlemek için olduğunu öğrendik.
6.    Canımızın bedenin zorlamasından kurtulunca kendi kendine olan kavgayı bitirip başkalarının kavgalarını seyredeceğini öğrendik.
7.    Şems Hazretleri ile Mevlana Hazretlerinin buluşma zamanı gelince Tanrı şarabının verdiği sarhoşluk yaşanacağını öğrendik.
                            *
İşte böyle yaren;
Kişi kendi öz eleştirisini Şems ve Mevlana Hazretlerinin ölçülerine göre yapınca kendi kendiyle kavgasının biteceğini, tatlı bir sarhoşlukla yaşamına devam edip doğru kararlar alacağını, bu büyüklerimizin yolunda veonların yardıomızla kıyamete kadar ulaşacağımızı öğrendik, anladık.
                                *
RAVLİ

Popüler Yayınlar