22 Temmuz 2021 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2470 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
2470. Canın boynunu bağladım, kapısına götürdüm de aşk suçlusudur bu dedim;
Suçlumuzun hakkını helal etme.
 
Bana bir ipucu verdi;
Fitnelerle (Karışıklarla, kargaşalarla), düzenlerle (Topluca ve gizlice yürütülen planlarla, hilelerle), dopdolu bir ipucu...
Çek (Güç durumlara dayan, katlan) dedi, ben de çekeyim (Yukarı doğru alayım);
Hem çek, hem koparma (İlgini, ilişkini kesmeden, kaçmadan sabırla katlan).
 
O can otağından bana, daha da güzel bir Türk doğdu, parladı.
Ona el attım;
Elime vurdu da bırak dedi.
 
Filan gibi dedim, sen de yüzünü ekşittin...
Yook dedi, ben bir iş başarmak için yüzümü ekşitirim:
Kinden (Gizli düşmanlıktan), düzenden (Hileden, oyundan) değil.
 
Kim, benim diye içeri girerse başına-koluna vururum;
Çünkü burası aşk haremidir (Birbirini çok sevenlerin özel yeridir) a hayvan, ağıl (Çit veya duvarla çevrili yer) değil.
 
O Türk'ün şekli, gönlün, dinin salah'ıdır (Düzelme, iyileşme, iyilik yeridir);
Bak da gör...
Gözünü ov da (Daha dikkatli bak) gönlün (Kalpte oluşan duyguların kaynağının) şeklini gör, gönlün şeklini.
 
Kovma beni, kovma beni.,
İçmedikçe gitmem ben, cilvelenme, (Hoşa gitmek için kırıtma, naz yapma) cilvelenme:
Sarhoşların cilvesini satın almam ben.
 
Söz verme, söz verme, söz vermeye müşteri değilim;
Ya verirsin, yahut da dükkanından rehin (Borcun ödeneceğine teminat olarak ödenince geri alınmak şartıyla borçlunun alacaklıya verdiği değerli şey) olarak madeni (Çok değerli şeyleri kapsayan kaynağı) alır-giderim.
 
Bana birşey aldırmamak için ağır bir fiyat korsan hadi, yürü var koy., 
Hiçbir şeyden haberim yok ama değerinden fazla bir pul bile alamazsın benden.
 
Perde germe, perdeyi yırtma, perde ardına girme (Saklanma).,
Ya yol ver, yol;
Ya da (Bizden biri olmaktan vazgeçerek) çık haremden dışarıya.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerine aşırı sevgi ve ilgisinin aşk olduğunu,  uygunsuz hareket, çirkin, yakışıksız davranış, kusur, işlediği sanılan fakat henüz aydınlanmamış olan suçun sorumlusunun aşk olduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri ile Şems Hazretlerinin birbirlerine verdikleri sıkıntıya, çekişmelere katlandıklarını, ilişkiyi koparmadan bizlere örnek davranışlar meydana getirdiklerini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri kendi gibi Türk olan Şems Hazretlerine yardım etmek için ilgilendiğini, Şems Hazretlerinin yüzünü ekşittiğini, bunun memnun olmamaktan değil işi başarmak için yüzündeki şekil olduğunu anlattığını öğrendik.
4.    Aşkla içeri girecek, yakınlaşacak olanın inanç ve davranış bakımından yabancı olmaması gerektiğini öğrendik.
5.    Şems Hazretleri kalpte oluşan duygular ile dinin düzelme, iyileştirme ustası, gönlün şeklini gösterecek görüşü kazandırmış olacağını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden kendisini kovmamasını, cilvelenmemesini, söz verip gitmemesini, fiatlandırma yapmamasını, gizlenmemesini, ortada görünmesini öğrendik.
                            *
İşte böyle yaren;
Din ve inanç üzerine bina edilen tasavvufun faydalar sağladığını, kişiyi yücelttiğini, Mevlevi olmak isteyenin şeriat kurallarını bilmesi, yaşaması, daha yok mu sorusunun zorlaması ile bu alana girmesi ile istediği faydaları elde edeceğini, bu uğraşının bütün ömrü kapsayacak olduğunu bilerek adım atması gerektiğini öğrendik, anladık.
                                *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar