30 Ekim 2018 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 2700 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

2700. Topallamam (İşi gereği gibi yürütürüm, aksama yapmam), topal değilim ben;
Ay parçası bir güzele âşığım ben.

Ekşilik (Uygunsuz, yakışıksız davranış) etmem, sirke (Asalak) değilim ben;
Nemlenmem (Üzerimde durgunluktan pas oluşturmam), pınar-başı (Pınarın etrafı) değilim ben.

Serkeş (Kafa tutan, başkaldıran) olamam, asi değilim ben;
Kanaatle (Elimdekilerden hoşnut olarak, fazlasını istemeden yeter bularak) yaşarım, Mekke'yim (Hz. Muhammed’in doğduğu yerden, Kâbe’nin bulunduğu yerdeyim) çünkü.

Sarığımı rehine verdin de bir testi kaynamış şarap bile vermedin.

İnsaf et, haydut (Yol kesen) yaratılışlısın;
Bizdense neş'e eksik değil.

Köy ağasısın (Sözü geçen, varlıklısın), köy beyi (Köyde malı, toprağı çok olansın);
O söylediğin şaraptan (Tanrı şarabından) ver bana.

Vermiyor, beni kovuyorsan sen çık dışarı, karının apışı arasına dön-gitsin.

Aşk yerim ben (Gıdam aşktır), güzel siner (Benimser, kabul eder) o;
Ağza zevk verir, can neşesidir o.

Birazcık tirit (Et suyuna ekmek konulan yemekten), birazcık paça (Kasaplık hayvanın ayağından yapılan çorbadan) yedim;
Fakat paçadan ziyan (Zarar) geldi başıma.

Bundan böyle başla (Koyun, kuzu ve keçinin pişirilmiş başıyla), paçayla işimiz yok;
Yemekle, sofrayla bağdaşan kişiyle de işimiz yok.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini çok sevdiğini, aşkla bağlandığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri kendi huyunun ve davranışlarının temas kurduğu kişilerde rahatsızlık vermeyecek kalitede olduğunu öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin insanın ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi olduğunu, yakınlaşanlarına Tanrı şarabından ikram ettiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin ve dostlarının zamanlarını karın doyurmakla geçirmediğini, aşkla nurla gıdalanıp yaşadığını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin daima ne yiyeceğim diyen, düşünen kişiyle işi olmadığını öğrendik, anladık.
                   *

RAV

Popüler Yayınlar