(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)
2580.
Dostlarla kavuştuk mu, vallahi, evin sofası, ova kesilir bize.
Gönlümüzün
dileğine erdik (Kavuştun mu) mi, tiken bile
binlerce hurmadan yeğdir (Çok beğenilip tercih edilen, üstün
görülen) .
Sevgilinin mahallesi başında yattık mı,
yastığımız-yorganımız,
Ülker
yıldızıdır (Boğa takımyıldızı sınırları içinde bulunan,
yedi parlak yıldız ve etrafındaki gaz katmanı ile güzel görünüm veren yıldız
kümesi, Yedi kız kardeş, Süreyya, Pervin) bizim.
Sevgilinin
saçlarına sarıldık mı, Kadir gecesindeyiz (Bin aydan
daha uğurlu, güzel, yararlı, iyiliği olan zaman içindeyiz);
Kadir-kıymet
(Önemli, değerli) bizimdir artık.
Yüzünün
aksi parladı mı, dağlarla ovalar, ipek kesilir, atlasa döner.
Yelden,
onun kokusunu sorduk mu çeng (Kucakta çalınan telli
çalgı) sesleri gelir, zurna (Ağaçtan yapılan,
iki karış boyunda, ağız bölümü yayvan, keskin bir ses çıkaran ve çoğu zaman
davulla veya dümbelekle çalınan nefesli çalgı) sesleri duyulur.
Toprağa
adını yazsak toprağın her parçası, bir hûri (Cennetin
güzel dişisi) olur, yeryüzü, cennet kesilir.
Ateşe,
tutar da onun afsununu okursak (Sihirli sözler söylerse)
o yakıcı ateş, erir, su kesilir.
Ne
diye hikâyeyi uzatalım?
Yokluğa
adını okusak var olur, varlığı artar.
İçinde,
onun aşkına ait gizli bir işaret bulunan söz, binlerce cevizden daha özlüdür.
***
DİVAN-I
KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1. Allah dostuna kavuşan kimsenin gönlünün açıldığını
öğrendik.
2. Gönlümüzün sevdiği Allah dostuna kavuşunca can
sıkıcı-can acıtıcı olayların bile tatlı bir hale geldiğini öğrendik.
3. Allah dostuna çok yakınlaştıkça bin ayda yapılacak
iyiliklerin bir anda kazanımını sağlayacağımızı öğrendik.
4. Sevilen Allah dostunun kokusunu alacağımızı, her
yerden ve her taraftan neşeli sesini duyacağımızı öğrendik.
5. Allah dostunun sözlerinin çok etkili olduğunu, kızgın
birini bile kızgınlığını giderek uyumlu bir hale getirdiğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Allah
dostu Şems Hazretlerinin ve Mevlana Hazretlerinin içinde işaret bulunan sözlerinin
dış kabuk olmadığını, bütünden ayrıştırıldığında da kendi başına anlam taşıyan
özün özü olan faydalı sözler olduğunu öğrendik, anladık.
*
RAVLİ