1 Ağustos 2021 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2570 İNCİ BEYİT

(Mevlana hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
2570. Çalgı düzenlendi, neşe doğdu mu canlar tazelenir.,
Küpün ağzı açıldı ya, ağzındaki balçığı uzaklaştırayım küpten.
 
Halil (Samimi dost) olmuşum ya, ateşkedeye (Ateşe tapanların ibadet yerine) aşıkım, cana, akla aşığım, putun şekline de düşman.
 
Güneş, Koç burcuna eş oldu (Mart ayının son haftasında olan burç zamanı, işe başlamanın, önemli kişileri görmenin, yolculuk etmenin iyi olduğuna inanılır);
 
Bahar geldi, sevda (Güçlü sevgi, aşk) işine girişme çağı artık...
Gönlümün (Kalpte oluşan duyguların kaynağından) kanı kaynıyor (Coşkunluk ve kıpırdamalar başladı), bedenimdeki kar eriyor, su kesiliyor.
 
A parlak Ay dedim;
Neden eriyip gitmedesin?
Gönüle (Kalpte oluşan duyguların kaynağına) tutuldum, bir güzel yüze aşığım dedi.
 
Öylesine birine aşığım ki kulağımdan tutmuş, çekip sürümede (İstediği yer zola götürmede) beni..
Bütün bedenim sanki bir kalkan;
Her yanıma oklar gelip vurmada.
 
Şu gürültünün içindeyim, belalara uğramışım ama şükür denizine dalmış-gitmişim...
Yolculuğa tutsak olmuşum ama yerimin-yurdumun kokusuyla terü (Çok) tazeyim.
 
Sevgiliyle buluşmuştum, güzelliğine dalmıştım..
Kaza, bir olmayacak yazıdır, okudu, düzenlerle ayrılık koydu araya.
 
Bedenimde bir damar oynayıverse de a benim çene topağı tatlı mı, tatlı padişahım;
Yurduma doğru uçarak koşsam.
 
Her solukta duyulan o güzel kokusu, o kulağımı çekmek isteyişi, o benim selvimin (Uzun, düzgün vücutlum), yaseminimin sakıysi (İnsan ruhuna Allah'ı sevdiren, Allah nuru saçan), bir akarsu yaptı beni.
 
Ya'kub'a (Güzel Yusuf'un babasına) yoldaş oldum;
O güzele fitne (Karışıklık, kargaşa) kesildim...
Can Yusuf'u lütfetti de (Bağışladı da)  gömleğini armağan gönderdi.
                             ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1. Mevlana Hazretlerinin öğretisinin tamamlanmadığını, daha anlatacaklarının olduğunu, neşe içinde Mevlevileri olgunluğa ulaşmalarını sağlamak için çalışacağını öğrendik.
2. Mevlana Hazretlerinin cana ve akla aşık olduğunu, şekle düşman olduğunu öğrendik.
3. Mart ayının son haftasının yörenin bahara giriş yapraklarla, çiçeklerle süslenme hevesiyle hareketlendiğini, bizi de bu havaya uymamız gerektiğini öğrendik.
4. Mevlana Hazretleri Allah yakını Şems Hazretlerine aşık olmasıyla aşk yolunda zorlu değişimlere uğradığını, sonuçta çok taze bir hale geldiğini öğrendik.
5. Mevlana Hazretleri  Şems Hazretlerinin yüzüne bakmaktan doyamadığı bir zaman da araya ayrılık girdiğini öğrendik.
6. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini çok özlediğini, bu ayrılığın özlemiyle doğal akıntıya bıraktığını öğrendik.
                           *
İşte böyle yaren;
 Şems Hazretleri her ne kadar kendisini göstermesede var olduğunu, etkisinin ve yetkisinin devam ettiğini kendine ait olanı hediye ederek bağın kopmadığını gösterdiğini öğrendik, anladık.
                           *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar