20 Ağustos 2021 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2760 İNCİ BEYİT

(Mevlana hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
2760. Sarhoş olmaya oldum;
Sarhoşum ama birazcık da kendimden haberim var...
A benim her halimi bilenim, şu halden de kurtar beni de hiç bir şeyden haberim olmasın.
 
Yüzünün bakışı bırakmıyor ki anlayayım;
Melek misin, insan mı?
Biraz daha, biraz daha beri gel, yaklaş.
 
Her kadehte oynayıp gülmedeler, feraha erdin (Genişledin, açıldın, serinledin, iç açıcı duruma geldin, sıkıntın tasan dağıldı) diye naralar atmadalar...
Şişe yapanlar, şişe kırmadalar, şişe yapmayı boşlamış-gitmişler.
 
Neşe kadehi herkese sunulmada;
Akıl, başına gelenlere şaşmada...
Başa gelenlerle uğraşmaktansa Tanrı’nın elinden kadehi almak, elbette daha iyi.
 
Aklı attım başımdan;
Bir başka akıl buldum...
Dünya aklının bir başı var, gizli aklınsa iki başı.
 
Tan yerlerinin rahibi oldum (Manastırda yaşayan evlenmemiş keşiş gibi güneşin doğmak üzere olduğu sırada, ufukta hafifçe aydınlanan yere bakar oldum), herkese isyan ettim...
Sen benden vaz geçmiyesin diye herkesten kesildim, her şeyden vazgeçtim.
 
Gamma alıştım, kendimden göz yumdum...
Senin baktığım kişi, nasıl olur da senden başkasına bakabilir?
 
Ey aşk, insaf et (Acımaya, vicdana veya mantığa dayanan adaletle davran) bana, gir insaf kapısından içeriye;
Ölümsüz olarak seninim ben,
yol uğratmış bir konuk değilim.
 
A gökyüzü, sana benziyorum ben;
Hem durmadayım, hem alt-üst olmada...
Bakılınca sen de durur görünürsün ama gece-gündüz yoldasın.
 
Seni dünyaya getirip gösteren var ya, ona bakıp durmadasın... 
Hani onun yüzünden yollara düştün, onun yüzünden oturup kaldın ya;
Onun tapısındasın (Bulunduğu yerdesin) sen.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin ağzından o zamana kadar hiç bir insanın duymadığı sır sözleri duyunca kendinden geçip sarhoş olduğunu, yine de kendini kaybetmediğini öğrendik.
2. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanıdıkça onun ne olduğunu anlayamadığını, daha yakınlaşıp öğrenmek istediğini öğrendik.
3. Şems Hazretlerini tanıyanın içinin açıldığını, iç rahatlığa ulaştığını, sevinç içinde olduğunu öğrendik.
4. Hazreti tanımaktan dolayı kazanılan sevince verdiği sarhoşluğa aklın tanımlama yapamadığını, şaşkınlaştığını öğrendik.
5. Kulladığımız akıldan başka gizli bir aklın olduğunu, gizli aklın iki baş olduğunu, önem ve yönetim bakımından ileride olan, önemli, en üstün aklın da olduğunu öğrendik.
6. Mevlana Hazretleri her şeyden ve her kişiden uzaklaşarak yalnız Şems Hazretlerini sevip bağlandığını öğrendik.
7. Şem Hazretlerinin sıkıntı vermesinin bile Mevlana Hazretlerine sevinç verdiğini, yüzüne bakmasının her şeye değer bulduğunu öğrendik.
8. Mevlana Hazretleri aşka tesadüf girmediğini, yaratılışında bu özellik verildiğini, sonradan, tesadüfen olmadığını öğrendik.
9. Mevlana Hazretleri gökyüzü gibi durur gözükse de hareket halinde olduğunu öğrendik.
                           *
İşte böyle yaren;
Bizi dünyaya getirip gösteren Allah'a bakıp durduğumuzu, fakat gördüğümüz halde aradığımızı, yollara düştüğümüzü, şaşkınlıktan oturup kaldığımızı, aslında onun bulunduğu yerde olduğumuzun farkında olmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                           *
RAVLİ

Popüler Yayınlar