8 Ağustos 2021 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2630 İNCİ BEYİT

(Mevlana hazretleri gönlü, aşkı anlatıyor)
 
2630. Eşeğim (Kaba, düşüncesiz) nerde, eşeğim (Kaba, düşüncesiz) nerde?
Bıldır (Geçen yıl) öldü eşeğim..
Tanrıya şükrolsun ki başımın ağrısı da dindi.
 
Öküzüm (Budala, saf, avanak, ahmak, görgüsüz, kaba, anlayışsız, yeteneksiz kişi) de ölecekmiş;
Varsın-ölsün. gam yemem.,
Benim güzelim anberimin kokusu, ne öküzde vardır, ne öküzün kanında.
 
Öküz gitmiş, eşek ölmüş, ne çıkar?
İki dünyada da güzelim sağ olsun, gönlümü alanım (Sevgi  var olsun, yaşadıkça yaşasın, yaşadıkça yaşasın.
 
Eşeğimin kulağında küpe (Bana ait değerli sözlerim) var.,
Eşek, sonra da altın küpe;
Şu hale bak da acı;
Vah benim altınıma, vah.
 
Baş çeker (Direnir, karşı koyar), yol almaz;
Nazlanır, arpa yemez.,
Kapıma tezek yığınından bir tepe dikmekten başka bir hizmeti yoktur bana.
 
Güzelim bir öküz (Boğa burcu).,
kyüzünde bir öküz, yer altında bir başka öküz (Bön, görgüsüz, kaba, anlayışsız, yeteneksiz kişi) .,
Şu ikisinden bir sıçradım, kurtuldum mu, bahtın çenberinden geçtim-gitti.
 
Eşeklerin pazarına gittim;
O yana, bu yana bakındım.,
züm, gönlüm eşeğe de doydu, eşeğin sahibine de.
 
Birisi, mademki eşeğin öldü, eşek çok, bir tane daha al dedi.,
Sus dedim, eşek (Kaba, düşüncesiz), yolda bir ayak bağıydı bana zati (Zaten).
 
Hey, ne diye kaçıyorsun böyle?
Bir solukcağız şurda otur;
A tamamiyle sabır (Olacak veya gelecek bir şeyi telaş göstermeden bekleyen), tamamiyle dayanç olan(Güvenilecek)  kişi, bunca sabrın, kararın (Ölçün) hani?
 
Biz, iki-üç kişiyiz;
Yeni ölmüşüz;
Bekleyip duruyoruz..
Telkıynle (Kulağımıza konan iman esaslarıyla) dirileceğiz, kefenlenmeden kurtulacağız diye o perdenin önünde bekleyip yatmadayız.
                             ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1. Kaba ve düşüncesiz budala, saf, avanak, ahmak, görgüsüz, kaba, anlayışsız, yeteneksiz kişi kişinin ölümünden üzüntü duyulmayacağını, öğrendik.
2.  Mevlana Hazretlerinin sevgisinden, isteklerinden, düşünüşünden, anmalarından, hatırlarından kalpte oluşan duygularından alan, değer veren, faydasını gören kişinin var olmasına, yaşadıkça yaşamasını, istediğini öğrendik.
3. Kaba ve düşüncesiz kişinin Mevlana Hazretlerinin anlamını sindirip yapısına katmadı sözlerini söylemesinin o kişinin ağzına yakışmayacağını öğrendik.
4. Kaba düşüncesiz kişinin önerileni yapmayacağını, direneceğini, önerilen yoldan gitmeyeceğini, nazlanacağını, kendine uygun görülen gıdayı kabul etmeyeceğini, her öneriyi kişiliğine saldırı kabul edip direneceğini, önerileni yapmayacağını, pisliğini kapımızın önüne yığacağını öğrendik.
5. Budala, saf, avanak, ahmak, görgüsüz, kaba, anlayışsız, yeteneksiz kişi fırsat bulup yükseğe çıksa da aşağıda kalsa da ondan kurtulmakla bahtımızda yeni sayfa açacağımızı öğrendik.
6. Allah yolunda ilerleyene yolunu kaba düşüncesiz kişinin ayak bağı olacağını,  kurtulması gerektiğini öğrendik.
7. Mevlana Hazretlerinin sözlerine sabretmek, kaçmamak, dayanmak gerektiğini öğrendik.
                           *
İşte böyle yaren;
 Mevlana Hazretleri gibi kişilerin çok az olduğunu, öğretisinin kıyamete kadar devam edeceğini, ölmeden önce ölmüş ve yeniden dirilmiş kişi olarak kendisini göstermeden yaşadığını, etkilediğini, koruduğunu, yönlendirdiğini, koruduğunu, yolunu aydınlattığını, sırlar bağışladığını öğrendik, anladık.
                           *
RAVLİ

Popüler Yayınlar