2 Ağustos 2021 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2580 İNCİ BEYİT

(Mevlana hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
2580. Gerçekten de ne hoşsun a sevgili;
Vefa yayını (Sevgiyi sürdürme, sevgi, dostluk bağlılığını) çekersin sen..
İki (Madde ve mana) dünyada da senin gibi bir güzel gören var mı hiç?
 
Onunla eşit oynayamam ama gene de el atayım ona...
O taşa vurayım şişeyi;
Şişe kıranın kuluyum zati.
 
Fil, cefa hortumunu (Yasa ve vicdana aykırı olarak zarar uğrayanları) Kabe'ye (Sıkıntılı bir durumda yatdım umularak başvurulan yere) döndürdü;
Ben, Tan’nın Ebabiline (Ka'be'yi yıkmaya çalışanları yok eden kuşa) benziyorum:
Her gergedana (Kendi kendine yaşayana) yardımcıyım ben.
 
Her aynanın (Şekli değiştirmeden yansıtan) cilasıyım;
Her sağ cenahın Rüstem'iyim (Yenilmez savaşçısıyım);
Her aça gücüm-kuvvetim (Doyurmaya yeter);
Her topluluğun yıldızıyım (Bana bakarak yönlerini bulurlar) ben.
 
Her boyun-posun (Gür ve uzun) topluluğun:
Her yüzün-gözün anlamıyım (Bir kelimeden, bir sözden, bir davranış veya olgudan anlaşılan şey, bunların hatırlattığı düşünce , manayım) biricik Tanrı lütfunun (Büyüklüğünün, asilliğinin gereği olarak yaptığı iyilik ve yardımın) gölgesiyim (Tanrı ışığının yakıcılığından koruyucu, uzayan ve kısalan karanlık kısmıyım)...
Her iyinin-kötünün Kabe'siyim (Ziyaret ettiği yerim) bağın-bahçenin dadısıyım (Bakıcısıyım) ben.
 
Kimi kötü huylu ateş olur, her yanı yakar-yandırır..
zel yüzlü oldu mu da benim Huten dilberim (Çin surlarına yakın Türk bölgesinin alımlı güzeli)  olur-gider.
 
Sen, böylesine şaşı bakarsan  (Bakışını bir noktada toplayamazsan, biri iki diye görür tanımlarsan) kaseyi kırarsın (Sağlam iş yapamazsın), testiyi dikersin başına, ersin...
Hiçbir şeye muhtaç olmayanın adalet gölgesiyim (Uygun düşeni,  hakkını veren doğru kişiyim);
Herşeyi uygun dokurum (En ince noktalarına kadar özen göstererek, emek vererek ortaya çıkartanım) ben.
 
A padişahlar padişahı, a dünya güzellerinin başı, ağız açıp söylemediklerimi lütfeder (İyilik eder) de anlatırsan hoş olur;
Vakti geldi çünkü.
-
Kendimi görmem in bir ayna cilalıyor (Öz eleştiri için hazırlıyor) bana..
Ah bu toprak bedenimden;
Daha da bulanık gönlümse (Kalpte oluşan duygularımın kaynağım), kara mı, kara.
 
Gece geçti de şu gönlüm, balçıktan arınmadı gitti.
A bana şarap sunacak sakıym nerde (İnsan ruhuna Allah'ı sevdiren Allah nuru saçan)  kızıl kadehim benim (Tanrı şarabı konacak kadehim nerde) ?

                             ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN

HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI

KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                            ***

Neler öğrendik;

1. Şems Hazretlerinin hoş, sevgiyle bağlı, dost, madde ve manada görüş sahibi olduğunu öğrendik.

2. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretleri ile oyun oynamayacağını fakat kayıtsız kalmayacağını, içindekileri dökmesi için de kırmaktan çekinmeyeceğini öğrendik.

3. Kanuna ve vicdana aykırı davranışlarla Kâbeye hücum edildiğini, hücum eden ne büyüklükte olursa olsun Mevlana Hazretlerinin bu yıkıcıları gökten attığı taşlarla yok ettiğini öğrendik.

4. Mevlana Hazretleri ayna gibi ışığı, görüntüyü değiştirmeden yansıttığını, iyi işlerin yenilmez kahramanı olduğunu, her yoksulun ihtiyacını gördüğünü, her topluluğun Hazrete bakarak yönlerini tayin ettiğini öğrendik.

5. Her bakan gözün anlamlı bakmasını, Tanrı ışığını ilk karşılayan olduğunu, gölgesine sığınanları yanmaktan koruduğunu öğrendik.

5. Mevlana Hazretleri her iyinin veya kötünün bir şeyler umdukları kişi olduğunu, güzelliklerin yetişmesinde olan bakıcı olduğunu öğrendik.

6. Kötü huylu ateş olmaktan vazgeçip güzel yüzlü oldu mu güzel Türk olarak sahip olacağını öğrendik.

7. Bakışımızda, sözümüzde  rakamsal artışlar yaparsak değerli taşıdıklarımızı döküp saçacağımızı, hiçbir şeye muhtaç olmayan Mevlana Hazretlerinin adaleti sağladığını, uygun hükümler ve yaptırımlar verdiğini öğrendik.

8. Mevlana Hazretleri yaptıklarını Şems Hazretlerinin  anlatmasını istediğini öğrendik.

                           *

İşte böyle yaren;

 Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin Tanrı şarabıyla, olanları gösteren kadehiyle gelmesini beklediğini öğrendik, anladık.

                           *

RAVLİ


Popüler Yayınlar