25 Ağustos 2021 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2810 İNCİ BEYİT

(Mevlana hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

 

2810. O eski aşk, yesin-somursun (İçine çeksin), alsın-gitsin canımı...

Her solukta o eski dosta yeniden yeniye canlar veriyorum ben.

 
O eski dostun huyu-husu (Ahlakı, tabiatı, mizacı, davranışları) yeni;
Tanrı gibi yanı-yönü yok.,
Özü güzel, bakışı güzel, haber verişi güzel, dinleyişi güzel.
 
A salına-salına yürüyen selvi (Uzun boylu, düzgün vücutlu), senin yüzünden dünya, gül harmanı oldu...
şmanınsa arpa biçmede, buğday devşirmede.
 
A yel  huylu (Rüzgâr gibi daima hareketli), herkesin varlık suyunu çek...
Güneş gibi sen de o çukurdaki çiğ taneciğini em (İçine çek)-gitsin.
 
Sen de güneşsin ama onun harareti gibi dağlamazsın, yakmazsın adamı...
Seher yeli gibi lütuf ıssısın (İyilik, yardım sığaklığısın), şaşkınca koşmazsın yalnız.
 
Gönlümde eğri (Doğru olmayan) bir huy (Alışkanlığın) varsa çek-çıkar, at onu...
Bahçe sahibi de eğri dalı koparıp atar.
 
Din evinde haset (Kıskançlık) faresi bir deliktir, açar ama fare de ne oluyor?
Kedinin bir miyavlamasından ürker de kaçıverir.
 
Bir buluştun (Tanrı yakını sevgili ile) mu, suyla toprak yeşerir;
nlümle dilber bir araya gelir;
Fakat ikilik (Ben-sen) yoktur arada.
 
Daha beri gel de burada ne ben kalayım, ne söz kalsın...
Zati (Zaten-doğrusu) senin gibi bir sabahın karşısında gece karanlığı da nedir ki?
 
Ben nasılsam öyle değilsin sen;
Sen nasılsan öyle değilim ben...
Ne sen benim bulunduğum haldesin, ne de ben senin bulunduğun haldeyim.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
 1. Öncesi belli olmayan zamandan beri varlığını gösteren aşkın Mevlana  Hazretleri kendisini tamamen içine almasını istediğini öğrendik.
2. Mevlana Hazretleri eski dostu olan aşka yeniden yeniye canlar bağışladığını, yeni kimlik, kişilik, davranışlar kazandırdığını, güzelliğini daha görünür güzel hale getirdiğini öğrendik.
3. Aşkın tesir ettiğini güzelleştirdiğini, çevresini gül bahçesine çevirdiğini öğrendik.
4. Şems Hazretlerine olan aşkın güneş tesirinde olduğunu ama yakmadığını, dağlamadığını, iyilik ve yardım sınırlarında olduğunu, güneş doğmadan hemen önce esen sabah rüzgârı gibi dirilten, dinçleştiren etkide olduğunu öğrendik.
5. Kalbimizde oluşan duyguların kaynağında doğru olmayan, kötü alışkanlığı söküp atması,budamasını istememiz, izin vermemiz gerektiğini öğrendik.
6. Dindar kişilerin arasına kıskançlık girse de kısa sürede beğenilen kişiye benzemeye çalışmaya döneceğini, çünkü herkesin hissesinin ayrı olduğu bilincine varacaklarını öğrendik.
7. Allah dostuyla buluşmada benliğin-senliğin yok olacağını, birlik oluşacağını, bereketin artacağını duygu kaynağında güzellikler oluşacağını öğrendik.
8. Mevlana Hazretleri daha yaklaşarak karanlıktan kurtulmamız gerektiğini öğrendik.                         
                            *
İşte böyle yaren;
Her kişinin birbiriyle aynı olmadığını, şartların ve niteliklerin bir olmadığını, şimdiki zaman, içinde yaşanılan zamanın tutum ve davranışlarının, sıkıntılarının, dertlerin farklı olduğunu, öğrendik, anladık.
                          *
RAVLİ
 
 

Popüler Yayınlar