26 Ağustos 2021 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2820 İNCİ BEYİT

(Mevlana hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
2820.  Ben, bir uğurdan (İyilik getirdiğine, inandığım kaynak olan) senin buyruğuna (Emrine) uymuşum;
Sen, tümden kanıma (Büyük ölçüde etkide bırakmayı) kastetmedesin (Amaçlamışsın)...
Ay olsam, güneş kesilsem, gene de senden aşağıyım ben.
 
Bütün bunlarla beraber gene de a perilerin (Cinlerin güzel dişilerinin) bile kıskandıkları güzel, bana uğrayınca o kadar tez at sürme (Çabucak gitme) de senin, sen olduğunu anlayayım.
 
Dün kapımın önünden geçtin ama bir koku bile alamadım senden...
Yalnız canım, ruhum kulağıma söylediler;
Geçen senmişsin.
 
A benim canım, a benim gönlüm (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağı);
Can (Yaşam, hayat) da kim oluyor, gönül dediğim de kim?
Kapının toprağı, çayır-çimen gibi can bitirir, gönül yetiştirir.
 
Gözün bize bakmada akıl gibi her solukta bizimlesin...
Fakat o yürek nerde ki sıçrayalım da sensin diyelim sana.
 
Kulağımdan tuttun da bulunduğum yerden çeke-sürüye aldın, götürdün beni hani...
Fakat ben de bütün o gördüğüm, seyrettiğim yerlerde seni budum, seni gördüm.
 
Sarhoşum, sen de benim yüzümden sarhoşsun.,
Yanıldım, bir hatadır, ettim...
Ben erişmeye erişemem (Ulaşamam)ya;
Sen, sana eriştirirsin (Ulaştırırsın) beni.
 
Dilim sensin dedi ya;
Bu suçun özrü olarak bundan böyle tümden susayım, sabredeyim, zehirler içeyim.
 
Ah, bir zincirin hevesine düştüm de ne deli oldum, divane kesidim, her solukta gök küpüne bir gürültüdür salacağım artık.
 
Her seher çağında bir çulu (Genellikle kıldan yapılmış kaba dokuma giysiyi) ayaklarımla çiğner, aşarım;
Bir kervanı araya-araya ciğer kanlarımı saçarım.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
 1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin iyilik getirdiğine inandığı için bütün sözlerini doğru, yararlı ve uyulması gereken kural olarak kabul edip inançla tereddüt etmeden uyguladığını öğrendik.
2. Mevlana Hazretleri kendisinin ne kadar büyük olsa da Şems Hazretlerinin dshs güçlü ve kalıcı ışık verdiğini öğrendik.
3. Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerinin çevresinde olduğunu fakat hızlı hareket ettiğinden Mevlana Hazretlerinin algılamada güçlük çektiğini öğrendik.
4. Şems Hazretlerini görmek, yakınlaşmak kolay olmadığını, ancak kendisi isterse olabileceğini öğrendik.
5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine sen demediğini, ben-sen mesafesini hiç koymadığını, bunun saygısızlık olduğunu öğrendik.
6. Mevlana Hazretleri sırları olduğu gibi söylemenin gürültüsünün çıkmaması için kendini zor tuttuğunu, kendini sınırladığını, adını deli-divane durumuna düşürdüğünü öğrendik.                          
                            *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin her sabah güneş doğmadan önceki zaman kendini bağlayıp sınırlandıran bağlardan kurtulup kervanlarda Şems Hazretlerini arayıp bulamazsa çok üzüldüğünü öğrendik, anladık.
                          *
RAVLİ

Popüler Yayınlar