21 Nisan 2021 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1550 İNCİ BEYİT



(Mevlana Hazretleri  Şems Hazretlerine olan aşkını anlatıyor)

1550. (Şems Hazretleri) Dedi ki: 
Sema' (Mevlevi ayinlerinde tarikat mensuplarının cezbe haliyle ayakta dönmesi, Allah’ı zikretmesi), hakkındaki saygıyı azaltır, mevkiin (Makamın) alçalır...

Mevki (Makam) senin olsun, onun (Allah’ın) aşkıdır benim bahtım (Kaderim, talihim), benim mevkiim (Yerim).

Akıl-fikir istemiyorum; 
Onun (Allah’ın) bilgisi yeter bana... 
Gece yarısında yüzünün nuru seher aydınlığıdır bana.

Gam (Üzüntü) askeri toplanıyor;
Fakat gam ordusundan gam yemiyorum (Üzülmüyorum) ben; 
Bölük-bölük ordularım, göklere dayanmış benim.

Her gazelin ardından gönlüm, söze-lafa tövbe ediyor ama Tanrı'nın dileği yolunu kesiyor gönlümün.

A canıma can katan Ay yüzlüm, doyamıyorum sana; 
Cevretme (Eziyet etme), cefa (Yasaya veya vicdana aykırı olarak başkasını uğrattığı kötü durumu, eziyet) etme; 
Cefa layığım değildir benim.

Ateşler içindeyim ama a benim devlet kuşum, başıma gölge saldın (Korumaya aldın) mı cevr de hoş bana, cefa da hoş.

Aşk, sarhoşlara şekerler saçmaya başladı mı, uğradığım belanın tadı, şeker kamışı narhını (Her yerde geçeri fiatını) indiriverir.

Artık dumanımda ödağacı kokar; 
Bana hased eden(Kıskanan) kör olur-gider; 
Bedenim semirir (Besili, yağlı duruma gelir) de semirir; 
Kaftanım dar gelir bana.

O anda şu yeryüzü, gök gibi çark urup (Sol ayağın sabit, sağ ayağıyla)  dönmeye koyulur; 
Hay (Şaşma ve sevinç) bana, hay-hay (İsteyerek, seve seve, elbette) bana diye zerre-zerre  (Çok küçük) naralar atarak (Haykırarak, bağırarak) oyuna dalar.

Dün hayalin geldi de gam yeme (Üzülme) dedi bana; 
Gam yemiyorum.
A derdi deva (Şifa) kesilen güzelim dedim.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN  
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
Mevlana Hazretlerinin sema etmesinin halk nazarında saygıyı azalsa da Allah’ı zikretmenin, coşup kendinden geçmesinin, Allah’a olan aşkı kader olarak kabul edenlerin yerinin aşkın  olduğu yer olduğunu öğrendik.

Mevlana Hazretleri halkın düşüncesini istemediğini, Allah bilgisinin kendisi için yeterli olduğunu, Allah’ın gerçekliğinin oluşturduğu nurun karanlıkları aydınlatmasının yeterli olduğunu öğrendik.

Mevlana Hazretlerine üzüntü verecek çok şeyler olmasına rağmen üzülmediğini, Allah’ın dileklerini önemseyip yaptığını öğrendik.

Mevlana Hazretleri, Şems Hazretlerini çok özlediği zaman özlemle içinde vücut ateşinin yükseldiğini, Şems Hazretlerinin koruyucu etkisi ile sakinleştiğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin hayali ile konuştuğu, ayrılıktan dolayı üzüntünün ilaç gibi iyileştirici etkisinin olduğunu öğrendik, anladık.
                      *
RAVLİ

Popüler Yayınlar