15 Nisan 2021 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1490 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Allah’ın olan aşkını anlatıyor)
 
1490. Bedenimden daha Fazla olmuş bir ölü arama;
O'nun (Allah’ın) nuruyla dirilt onu da şu bedenim, şu benim canlar veren bedenim, tümden can (Güç, dirilik) olsun-gitsin.
 
Benden defalarca bunu görüp de ibret (Gereken dersi, uyarıcı sonucu) almadın mı;
Benim gücüme hala da inanmadın mı (Şems Hazretleri) dedi.
 
A benim sultanım dedim (Mevlana Hazretleri), a benim padişahım, gönül (Duygularımın kaynağı) gördü;
Gördü ama senin lütfuna (İyiliğine, yardımına), senin şaşılacak işlerine (Umulmayan, beklenmeyen bir olay veya olgu karşısında düşünce karışıklığı geçirmeye)  nereden doyacak bu gönül?
 
Derken hemencecik aşk geldi, kulağımı tuttu da bir bucağa çekti beni; Bir afsundur (Büyülü sözleri), okudu;
Onun afsunudur (Büyülü sözleridir) bir av olan gönlümün tuzağı.
 
Can, onun afsunuyla (Büyüsüyle) ne oldu, hiç tınma (Ses çıkarma), ne oldu deme;
Lafazanlığa (Gevezeliğe) kalkışır, savaşa girişirsen benim mahremim (Yakınım) değilsin, sırdaşım (Aklın erişemediği, açıklanamayan, çözülemeyen gizemleri paylaşacağım) değilsin sen.
 
Yarabbi, sevgilimin maksadı ne?
Bir bilseydim.
Kaçacağım yolu kapatmış, gönlümü de almış-gitmiş, kararımı da.
 
Yarabbi, bir bilseydim, beni nereyedek çekecek?
Yularım tutmuş, her yana çekip durmada;
Niçin, ne iş için çekiyor?
 
Yarabbi, bir bilseydim, neden taş yürekli olmada o merhametli padişahım, o benim varım-yoğum güzelim?
 
Yarabbi bir bilseydim, şu tüten dumanım, şu Yarabbi diye feryat edişlerim, sızlanışlarım, sevgilimin kulağına erişecek mi, bunları duyacak mı sevgilim.
 
Yarabbi, bir bilseydim, sonunda nereye çekecek beni?
Yarabbi, şu bekleyiş gecesi ne de uzadı-gitti.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri; Şems Hazretlerinin Allah’tan aldığı yetki ve görevle aklın kolayca kabul etmeyeceği şaşkınlık veren işler yaptığını gördüğünü, yaşadığını, kendisinde faydasını gördüğünü, iyilik ve yardım gördüğünü, daha da istediğini öğrendik.
2.    Gönül gözü ile Şems Hazretlerinin yaptığı işlerin sadece kendisiyle sınırlı olmadığını gören Mevlana Hazretlerinin dahasını da görmek istediğini öğrendik.
3.    Aşkın tuzağına gönlünün isteği ile düşen Mevlana Hazretleri susmasının gerektiği öğütlendiğini öğrendik.
4.    Olan bitenden seyretmesi, görmesi istenen Mevlana Hazretlerine yakın olarak kabul edilmesi için susmasının gerektiği öğütlendiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri kendisinin neden seçildiğini anlamadığını, Allah’a sorduğunu, anlamaya çalıştığını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana sürüklendiği aşk yaşamında ne sonuç verecek diye sonucu görmek için merakının en üst seviyeye çıktığını öğrendik, anladık.
                      *
RAVLİ

Popüler Yayınlar