19 Nisan 2021 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1530 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri  Şems Hazretlerine olan aşkını anlatıyor)
 
1530. Onun (Şems Hazretlerinin) esrik (Sarhoş) devesiyim ben;
Onun dikene tapanıyım (Çok değer verenim) ben.,
Kimi olur, yularımı çeker benim;
Kimi olur, üstüme biner benim.
 
Esrik (Sarhoş) deve coşar, köpürür;
Ne varsa kırar-döker (Gerekli gereksiz, aralıksız ve bıktırıcı konuşup durur);
Fakat hiçbir deve (Yük taşıyan) benim tattığım tadı bulamaz, bilemez.
 
Gerçekten de köpürdüm mü avucuna el atarım onun,
Avucum, avucuna değdi mi, kanım kaynar, dumanım tepemden tüter.
 
Köşek (Bir yaşına kadar olan deve yavrusu) gibi iş göreyim, develer gibi yük çekeyim...
Yük çekmeye koyuldum mu da, işimdeki yüceliği seyret artık sen.
 
Nerkis gözleri, benim kanımı içip de mahmurluktan ayıldı mı, sabrım, kararım, onun sabrını, onun kararını alır-gider.
 
Yüzünün hayali, gözümün ışığına kıble (Sıkıntılı bir durumda yardım umularak başvurulan yer) kesilmiş;
Altına benzeyen (Üstün nitelikli, değerli) sözleri, kulağıma küpe olmuş.
 
Bağa-bahçeye, bahara, güzellikten ne diye laf ediyorsunuz de;
Baharın erişsin de güzelliği ben (Yaprakları, çiçekleri) göstereyim size.
 
Şarabı içtin mi, şaraba de ki:
Ne diye başıma vuruyorsun?
Benim mahmurluk (Sersemlik) vermeyen şarabımın (Tanrı şarabının) başına ne çeşit tesir ettiğini görmemişsin ki.
 
Ak doğansın (Padişahın eliyle beslediği avcı kuşsun) sen;
Git de avlanan beye söyle;
Evet de, ikiniz de benimsiniz;
Sen benim beyimsin, sen de benim avımsın.
 
Bu gazelin ilk beyti deveydi, o yüzden de gazel uzadı-gitti;
A benim aklı başında padişahım, deveden de kısalık arama.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin nazıyla oynadığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine hizmet etmekten tat aldığını öğrendik.
3.    Şems Hazretlerine hizmet etmenin yücelik kazandırdığını öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinin sözlerini çok değerli bulan hiç unutulmaması, ders alınması gereken sözler olduğunu Mevlana Hazretlerinden öğrendik öğrendik.  
5.    Mevlana Hazretlerinin güzelliğin manasını görsel olarak da gösteren olduğunu öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin elinde Mevlana Hazretlerinin avcı bir kuş olduğunu, Mevlana Hazretlerinin avının da Şems Hazretleri olduğunu öğrendik.
                      *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar