18 Nisan 2021 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1520 İNCİ BEYİT

 


(Mevlana Hazretleri  Şems Hazretlerine olan aşkını anlatıyor)
 
1520. A bayram hilalim (Ayın ilk günlerinde aldığı yay biçimi) benim, bir görün de bayrama, bayram nedir, göster...
A görünmeyen Ay yüzlüm benim, bir görün de (Diye söyle) Ay'ın kulağını bur (Uyarı yap).
 
A benim varlığım, yokluğum;
A benim öfkem, razıhğım..
A benim gerçekliğim, gösterişim;
A benim kilidim, anahtarım.
 
Benim temelim, benim mayam;
Benim mescidim, benim kilisem...
Benim cehennemim, benim cennetim;
Benim teru (Çok) tazem, benim kurumuşum, kakırdamışım (Çok kurumuşum).
 
Cevredersin (Eziyet edersin), vefa (Sevgiyi sürdürme, sevgi, dostluk bağlılığı) olur;
Dert (Üzüntü, sorun) verirsin, deva (Çare) olur.
Sana layık dilber (Uygun alımlı, güzel) nerde bulunur a benim can gözüm, a benim görüşüm.
 
Lütfun (Büyüklüğün gereği yaptığın iyiliğin, yardımın), can düzülüp koşulmadan önce cana canlar verdi;
Herkesin dileği candır, oysa ki sensin benim dileğim-isteğim.
 
A güzelim benim, yüzün bayram Ay'ı, saçın Kadir Gecesi...
Senin mahallene vardım mı, bütün pisliklerim temiz olur-gider.
 
Beden, can tekkesi (Aynı ülküde olanların bir araya geldikleri yer) sanki;
Düşünceler de sufiler (Kendini Allah’a adamış kişiler)..
Hepsi halka (Çember) olmuş;
Gönlümse ortalarında Bayezid (Bistami) sanki.
 
Söylemeyeyim, susayım;
Herkese yüzümü ekşiteyim de bana sen söyleyesin.,
Karşımda sen olasın, senden faydalanayım ben.
 
Gene sevgili, develeri gibi yularımdan tutmuş, çekiyor beni, onun işi, sevdiğini çekmek, benim işim de yuk taşımak.
 
Beni katarın (Bir hedefe doğru gidenlerin) öncüsü yapmış;
O esrik (Sarhoş) develerin hepsini de benim katarıma katmış;
Çekiyor beni.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri kendi varlığını Şems Hazretlerinin varlığına taşıdığını, yaşayışın dayandığı sebep ve sebeplerin yol açtığı sonuçları onunla birlikte bir olarak yaşamayı seçtiğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin söz ve yaptırımları sıkıntı ve güçlük verse de alınan sonuçla sevgi ve dostluk bağlılığının güçlendiğini, sevgiyi sürdürmeye sebep olduğunu öğrendik.
3.    Şems Hazretlerine eş benzer bulunmadığını, Mevlana Hazretlerini canını Şems Hazretlerine taşıdığını öğrendik.
4.    Şems Hazretlerine canını verenlerin canına canlar katıp güçlendirdiğini öğrendik.
5.    Şems Hazretlerin çok uğurlu, iyi, yararlı, güzel olduğunu, bulunduğu yere gidenlerin pis bile olsalar tertemiz hale geleceklerini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri bedenini, canını, düşüncelerini, gönlünü bir arada halka olmuş şekilde hırkasının içinde Allah’ın varlığıyla var olmanın bilincine ulaştığını öğrendik.
7.    Mevlana Hazretleri çok özelliklerine rağmen Şems Hazretlerinden azami faydalanmak için sustuğunu, konuşmasını can kulağıyla dinlemek için kendini hazır tuttuğunu öğrendik.   
                     *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin işinin sevdiğini kendine çekmek olduğunu, Mevlana Hazretlerinin işinin de yük taşımak olduğunu, Mevlana Hazretlerinin öncülüğünde, kendini Allah’a adamışların istenilen yere doğru çekildiğini öğrendik, anladık.
                      *
RAVLİ

Popüler Yayınlar