9 Nisan 2021 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1430 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri öğüt veriyor)
 
1430. A gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı), dün ne içtin?
Doğru söyle;
Gizleme;
Suçsuz olup da susan (Konuşmayan) kişiler gibi yüzünü göğe tutma.
 
Has (Katışıksız, en iyi cinsten, saf) bir şarap içmişsin;
Kurtuluş mezesi yemiştin;
Şarap kokusunu alırsan, ağzına kavun alma..
 
Elest gününde (Allah’ın ruhlara hitap ettiği gün) canın, senin sofranda bir şaraptır (Tanrı şarabı) içti;
Artık mekansızlık alemine (Canını ve gönlünü Allah’a feda edenlerin gidebileceği ihtiyaçsızlık âlemi, 9 kat göğü geçtikten sonraki yere) sahipsin;
Tutup da mekana kulluk etme (Bulunduğun yere sevgiyle bağlanma).
 
Dün şarabı döktün;
Kucağımızdan kaçtın, gittin, seni bir kere daha yakaladım;
Sakın gene öyle yapma.
 
Ben tümden seninim;
Vefa şarabıyle sarhoşum;
Sana karşı ok gibi dos-doğruyum (Sağa sola sapmam) ben, yay gibi eğip bükme okumu.
 
A benim paramparça olmuş gönlüm (Sevgim, isteğim, düşünüşüm, andığım, kalbimde oluşan duygularımın kaynağı), çarem onu (Şems Hazretlerini) görmektir benim dayancımda odur, güvencim de o;
Bu dünyaya dayanma.
 
A güzelim, bütün halk senin neyin;
Her yer sesinle dolmuş.
Sema'a düşkün (Göğü dinlemeye meraklı, tutkun) değilsen can neyine el atma (Neyin sesinden bir şey alamazsın).
 
Ruhumdan üfürdüm dedin (Hicr suresi 29 ayet) de üfledin;
Herkese, her şeye bir soluktur, verdin?
 
Mademki neyin canı, senin soluğun;
Bizim soluğumuz olmadıkça feryat etme.
 
Gönlümün işi can verme çağına gelir;
Bıçak kemiğe dayanır;
Feryat etmeye başlarım;
Derken bana soluk bile alma, feryat etme der.
 
Feryat etme de senin için ben feryat edeyim;
Kurtsun sen, çoban benim;
Benim yerime çobanlık etmeye kalkışma.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Ben sizin Rabbiniz değil miyim?” diye Allah’ın hitabını duyan canımızın bu hitabın sevinciyle sarhoş olduğunu, kurtuluş gıdasını aldığını öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin ile Mevlana Hazretlerinin tanışmalarının elest âleminden itibaren başladığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri ŞemsHazretlerine sevgiyle bağlandığını, sevgi, dostluk bağlılığı gösterdiğini, düşüncesinde, kalbinde oluşan duygularda parçalanma olduğunu, bir araya getirmek için güvendiğini, dayandığını Şems Hazretlerini görmek istediğini öğrendik.
4.    Sema etmeye, gökten gelen sözleri dinlemeye tutkun olmayanın ney çalgısının sesleri arasından söylenen sözleri duyamayacağını, anlayamayacağını öğrendik.
5.    Neye üflenen üfürüğün gücünü kaynağını bilmemiz, Tanrı üfürüğünün insan soluğunun içinde olduğunu öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin bizim koruyucumuz olduğunu, başımıza gelenlerden şikayet etmememiz, feryat etmememiz, kendimizi onun yerine koyarak sınırımızı aşmamamız gerektiğini öğrendik, anladık. 
                  *
RAVLİ

 

Popüler Yayınlar