27 Nisan 2021 Salı

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1610 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri  Şems Hazretlerine olan aşkını anlatıyor)

1610. A benim ak şekerim, ümidimi kırma (Senden beklediğimi, boşa çıkarma), ağzımın tadını acıtma da senin elinden gök renkli gömleğimi yırtmıyayım.

Gönlümü sen (Şems Hazretleri) aldın, sevgilim (Sevgi ve bağlılık duyulan) sensin; 
İşime-gücüme parlaklık (İlgi ve dikkat çekicilik) veren de sensin;
Bağım-bahçem (Beraberlikten zevk duyulan yer) de sen, baharım da (Gençlik dönemim de) sen... 
Varlığım, ancak senin için.

Gece uykularımı aldın, eşim - dostumdun benim., 
Yeni bir hırsızlık gösterdin bana;

Fakat senden başka kârım (Kazancım) yok benim.
Benim canım, benim dünyam, benim göğümün Zühresi (Venüs yıldızı)... 
Öd ağacına benzeyen gönlümde ateşin var senin.

Bir zamanlar beden yoktu, candım; 
Seninle göklerdeydim; 
Aramızda hiç de benim söz söylemem, benim söz işitmem yoktu.
A benim çevik sakıym (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi), ateş gibi gel; 
Bir soluk bile durma; 
A soluğu eşim-dostum.

A yüzü ilkbaharım olan güzelim.
Bak, horoz öttü; 
Sabah şarabı (Sersemliği gideren, sabah içilen Tanrı şarabı) kokuyor... 
Şarap kadehimi al o denize benzeyen eline.

Şarapla ağlayışı yele (Rüzgara) ver, gülüş yap; 
Şarapla (Tanrı şarabı ile) ölüyü dirilt., 
Böyle yaptın mı, a Ay yüzlü (Karanlıkta kalanların yolunu aydınlatan) güzel, işim iştir benim.

Bağımın çözülmesi güç, düğüm-düğüm çöz de gizlediğim de açığa çıksın, gizlemediğim de.

A benim arkam (Güvendiğim), a benim dayancım (Bir gerçeğin onaylanması için olayların arkasında veya altında bulunanım); 
A benim yakınım, a benim soyum-sopum (İyi ve üstün nitelikleri bulunan), utanmayı bırak, dileğin sırtını kızıştır.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN  
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
Canın göklerde olduğu, henüz canın bedene girmediği, konuşmanın olmadığı zaman Mevlana Hazretleri ile Şems Hazretlerinin birbirlerini tanıdıklarını, aşkın o zamandan başladığını öğrendik.

Şems Hazretlerine bağlanan Mevlana Hazretlerinin canın bedende olduğu tüm zamanda yine beraber olmak istediğini, ayrılıktan acı duyacağını öğrendik.

İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerinin yanına gelip sersemliktekten kurtarmasını istediğini öğrendik.
                   *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri ayrılamayacak kadar çok bağla Şems Hazretlerine bağlandığını, yakın akraba gibi kabul ettiğini öğrendik, anladık.
                            *
RAVLİ 

Popüler Yayınlar