16 Nisan 2021 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1500 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri  Allah’a olan aşkını anlatıyor)
 
1500. Ya rabbi (Tanrım), nedir bu coşkunluğum, nedir bu yüzüme gerilen perde?
Çünkü bana bir de sensin, sen;
Binim de sensin, sen.
 
Her solukta, susarken de, söylerken de gözümde senin aşkın, senin hayalin...
Rızkım (Yiyeceğim, içeceğim) da sensin benim, zamanım da sensin, sen.
 
Kimi av derim ona, kimi bahar.
Gah (Bazen) şarap adını takarım ona, gah (Bazen) mahmurluğum derim.
 
Küfrüm de odur benim, dinim de, ışıkları gören gözüm de, gözümü, ışığı da.
 
Oyumdur benim, buyumdur;
Geçemem ondan ben.
 
Sabrım da kalmadı, uykum da.
Gözyaşını da kalmadı, yüzümün suyu da...
Yarabbi şu dört varımı (Bedenimi, canımı, gönlümü, kalbimi) niceye (Ne kadarını) bir yağma (Zor kullanarak alıp kaçacaksın) edip duracak?
 
Balçıktan yapılma ev (Vücut) nerede, canla gönül evi nerede?
Yarabbi, şehrimi, ülkemi arzulamadayım artık.
 
A gönül, şehirden sürülmüşsün, ey Tanrım, nerede adamlarım benim, nerede soyum-sopum diye feryatlar içinde kara topraklarda kala kalmışsın.
 
Yarabbi, şehrime bir erişseydim de padişahımın acıyışını, o şehirdeki dostum sevgilim olan canların tümünü bir görseydim.
 
Benim sarp (Çıkılması ve geçilmesi güç, çok dik, yalçın) yolumu süpürmüş, sırtımdaki ağır yükü almış;
Benim çevik sevgilim gelmiş, ağırlığımı almış-götürmüş benim.
 
Benim aslanları avlayan ceylanım (Şems Hazretleri), sütümle beslenir, doyar...
Onun avıyım ama gün gelir, o av olur bana, avlarım onu ben.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Allah’ın bir olduğunu bilip inandığını, bir olarak kendisini görmek istediğini, fakat Allah’ın araya perde koyarak kendisini çok değişik  göstermeye çalıştığını, Mevlana Hazretlerinin coşkunluktan dolayı bu karışıklığı yaşadığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin Allah’ı aşkla sevdiğini, hayalinin, gıdasının, zamanının Allah’ı sevmek olduğunu öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Allah’a gördüğü güzel çeşitli güzel isimlerle andığını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin Allah’ın verdiği gözle ve ışıkla gördüğünü, bunlardan vazgeçemediğini öğrendik.
5.    Allah’ın verdiklerini geri aldığını, kişinin benim diye sahiplendiklerinin gitmesinden üzüntüye düştüğünü, eski gücünü, sevdiklerini aradığını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri ölen dostlarını özlediğini, görmek istediğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretleri ceylan gibi olsa da aslanları avladığı, Mevlana Hazretlerinden beslendiğini, birbirinin avı olduklarını öğrendik, anladık.
                      *
RAVLİ

Popüler Yayınlar