22 Nisan 2021 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1560 İNCİ BEYİT

 
(Mevlana Hazretleri  Şems Hazretlerine olan aşkını anlatıyor)
1560.  (Şems Hazretleri) Dedi ki: 
Gam (Üzüntün) da kulun-kölen (Sevgiyle bağlanıp hizmet edenin), iki (Madde ve mana) dünya da dileğince; 
Fakat bana kavuşmak istiyorsan ikisinden de uzaklaş.

(Mevlana Hazretleri) Dedim ki: 
Ecel gelse de can, şu bedenden sıçrayıp çıksa cana doğru gidersem
ayaklarım kırılsın.

Evet dedi; 
Güle bak hele; 
Kaza-kader, başını koparsa bile gülerek takdirimin ayaklarına baş kor.

Suratımı ekşitiyorsam dedim, kıskançlık yüzünden ekşitiyorum; Sevgilimin yüceliğine göz değmesin diyorum hani.

Bırak kem gözü dedi; 
Kem (Kötü) göz, ancak balçığa değer.. 
Kem gözler nereden benim ululuğuma erişecek de değecek?

Dedim ki: 
İki-üç günceğiz balçıkta kaldım; 
Ne vakit çağıracaklar beni diye korkuyla ümide bağlanmışım.

Balçıkta değilsin dedi; 
Bu yandaki senin gölgen., 
Canlar kapan sanatım, seni tuttu, şu dünyadan aldı-götürdü.

Güzelim bu sözü söyledi ya; 
Başımdan aklım uçtu-gitti.. 
Hikayenin kalan kısmından Akl-ı kull (Doğadaki genel uyum) bile bir koku alamaz, artık benim yerim mi, kim oluyorum ben?

İlkbahar, yaşayışı gene benim baharımdan almada; 
Gene benim mahmurluğumu gidermek için meclisler düzüp koşmada.

Yüreklilerin gönlüydüm; 
Sabırlıların gücü-kuvvetiydim... 
Sevgilimin havası gönlümü de aldı-götürdü, kararımı da.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN  
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
Şems Hazretlerine ulaşmak için maddeden de manadan da geçmek suretiyle üzüntüyü etkisizleştirmek gerektiğini öğrendik. 

Mevlana Hazretleri canının istediğine gitmeyeceğini öğrendik.

Şems Hazretlerini seven kişinin onun takdirine saygıyla kabul edeceğini öğrendik.

Şems Hazretlerin ululuğu yüzünden bakışıyla zarar değdiren gözün etkisinin olmayacağını öğrendik.

Mevlana Hazretleri çok az süre dünya hayatının olduğunu, öbür âleme çağıracaklar diye korkuyla ümide bağlandığını öğrendik. 

Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerini koruduğunu, dünyada yaşarken bu dünyadan alıp götürdüğünü, dünyada sözlerini bıraktığını öğrendik.

Şems Hazretleri, dünyadan Mevlana Hazretlerini alıp yücelere gitmesiyle aklın bu durumu izah edemeyeceğini öğrendik. 
                   *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretleri Hazreti Mevlana'nın gönlünü, sabrını, gücünü, kuvvetini, kararını da alıp götürdüğünü öğrendik, anladık. 
                      *
RAVLİ

Popüler Yayınlar