14 Nisan 2021 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1480 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
1480. İki gözümün ışığısın (Cisimleri görmeyi, renkleri ayırt etmeyi sağlayan nurumsun);
Gözümden uzaklaşma.
Gönlümün alevisin (Aşk ateşisin);
kıvılcımlarımı (Harekete geçiren etkenliğini) eksiltme.
 
Sevgilimsin (Sevgi ve bağlılık duyduğumsun) benim, eşim-dostumsun (Tanıdığımsın).
Güzelimsin benim, latif  (Yumuşak, hoş, ince bir güzelliği olan) güzelimsin, çevik (Kolaylık ve çabuklukla davranan) dostumsun (Sevilen, güvenilen, yakın arkadaş, gönüldaş, iyi anlaşılan kimsesin), zarifimsin (Çekici, biçim, görünüş, durum, konuşma ve davranışlarıyla  hoşa giden, beğenilen kişisin);
Bağım-bahçemsin (Meyve bahçemsin) benim, baharımsın (Yeniden canlanışımsın) sen.
 
Bedenim, şenin yüzünden yıkılmış-gitmiş:
Gözüm, sana bulut kesilmiş, şu kararsız gönlüm, güneşine bir zerre olmuş.
 
Dudağını aç da müşkülümü (Güç, zor, çetin problemlerimi) çöz, gönlümü sevindir, bakalım, koyulduğum kumarda pencim (Beşim), şeşim (Altım) nereye varacak böyle?
 
Bakalım, şu gebe gece bana ne doğuracak (Dünyaya içinden ne çıkaracak)?
Söyle bakalım, mahmurluğu (Sersemliği) olmayan şu sarhoşluğum nereye varacak?
 
Bakalım, şu şükrüm (Yapılan iyilikten duyduğum hoşnutluğu bildirmem), şu övüşüm, acaba ne iş başaracak?
Bakalım, şu feryadım, şu ağlayıp sızlayışıma ne gibi bir tesir yapacak?
 
Dedi ki:
Ne mutlu sana, bizim gamımızla (Hizmetimizi yaparken) iki büklüm oldun;
A benim işimi seçen, kendine iş-güç edinen, dünyada işin iş.
 
Benim sarhoşumsun, benim için alçalmışsın a benim şaraba tapan aşıkım...
Kim yükümü çekerse elimden meyve yer benim.
 
Yürü, iş de senin, cünbüş (Eğlence, canlılık, coşku) de senin.
İşret meclisini yeni baştan düz-koş.
Çünkü beni bekleyiş, sonunda bakış gücü verir, görüş gücü verir adama.
 
Dedim ki:
Ölüyü nasıl diriltirsin, bir göster bana;
Görüp de ibret (Ders) almam için dirilt şu bedenimi.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin görmeyi sağlayan, farklılıkları gösteren ışık kaynağı olduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin çok özellikli oluşuna, faydasına, güzelliğine, hayran olup benimseyip dost olduğunu öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin çok karışmış, bulanmış, çürümüş, pis kokular veren, kör düğüm olmuş, kişinin kendisinin bile haberdar olmadığı veya unuttuğu karışıklığı giderecek sırra, yetkiye ve etkiye sahip olduğunu, giderecek yolu ve yöntemi gösterdiğini, yardım ettiğini öğrendik.
4.    Şems Hazretlerine hizmet edenin, sevgiyle bağlanıp dost olarak bilenin, her dediğini doğru kabul edenin bu dünyada işinin düzgün olacağını öğrendik.
5.    Kim Allah dostunun yükünü çekerse bunun güzel karşılığını alacağını öğrendik.
6.    Şems Hazretlerine, Mevlana Hazretlerine aşkından sarhoş olmuş, bunların isteğiyle alçalmış, yükünü çekenlerin hazretlerin elinden ödül alacaklarını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin veya Mevlana Hazretlerinin sözlerini doğru kabul edenin, buna göre yaşamını düzenleyenlerin bakış gücü kazanacaklarını, görüş gücü alacaklarını, onları görme fırsatı olacağını, ruhsal ve bedensel dirilmenin gerçekleşmesini yaşayacağımızı öğrendik, anladık.
                      *
RAVLİ

Popüler Yayınlar