17 Nisan 2021 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1510 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri  Allah’a olan aşkını anlatıyor)
 
1510. Kara yüzlü gece, benim günüme eş olamaz:
Benim ilk baharımın peşinden taş yürekli güz (Sonbahar) gelemez.
 
A perdeci (Yüce kişinin yanına girmeye izin veren) dudaklarım, hiç susmuyorsunuz;
Niceyedek (Ne zamana kadar) şu davul dövüş (İlan edişler);
Ah, işte perde (Engel) yırtıldı-gitti (Ortadan kalktı).
 
A benim kötü zanlara kapılan (Bir şeyin olma veya olmama ihtimalini kabul etmekle birlikte, olabileceğine daha çok inanan) güzelim, ne hayal kurmadasın?
A benim cana benzeyen Ay yüzlüm, yüzünden hayal oldum-gitti.
 
Canım, ölümden sonra hayalini görürse hemencecik peşine düşer, yürür de yürür, koşar da koşar.
 
O yüze, o güzelliğe kulum-köleyim;
Ne işim var olgunlukla benim?
 
Senin olgunluğun yeler (Acele, teleşlı bir biçimde koşar gelir) bana;
Senin olan, benimdir de.
 
Kendi yanıma uğramam bile:
Kendi yüzüme bakmam bile:
Çünkü gizli şeyleri gören gözüm, ayıplara-kusurlara bakmaz, görmez onları.
 
Göğümdeki Zühre (Venüs yıldızı), Ay’dan başka bir şey bakmasın, bir şeyi görmesin diye gözümü, o Ay'a tutmuş benim güzel yaratanım.
 
İki gözüm de senin seyrine dalmış;
Senden başkasına nasıl bakabilirim ben?
Hele her iki gözde gözcü-bekçi. senin ışığın.
 
Zemanenin o şaşılacak güzeli yüzünden zamanlar neşelenmiş;
O yere-göğe sığmaz Ay'ımın yüzünden yerler-gökler arınmış (Temizlenmiş).
 
Şemseddin, Tebriz'den yenini sallıyalı (Giysi kolunu) eşiğim, gözyaşlarımla sulandı;
Bir soluk bile kurumadı-gitti.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Allah’a olan aşk ile Allah’ı görmek arzusuna kapıldığını, henüz hazır olmayan Mevlana Hazretlerine özelliklerini ve güzelliklerini verdiği Şems Hazretlerini gösterdiğini, aşık ettiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri olgunluk aramadığını, Şems Hazretlerinin olgunluğunu yeterli gördüğünü öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri kendi ile ilgilenmediğini, gözü gizli olanları görse de ayıplara, kusurlara bakmadığını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin güzelliğine dalıp seyrine daldığını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri çok sevdiğini, en ufak hareketinden bile etkilendiğini öğrendik, anladık.
                      *
RAVLİ

 

Popüler Yayınlar