12 Kasım 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3960 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri dilenciliği anlatıyor)
 
3960. Bu yolda Nu'man'sın (Hanefi mezhebinin kurucusu Ebû-Hanife Nu’man b. Sâbit, lakabı İmam-ı Azam olansın) sen;
Rivayetin (Bir olayı, bir haberi, bir sözü nakletme anlatım biçimin) güzel, tarzın (Kendine özgü anlatımın) hoş;
Ders ver bana.
 
Bir yoksulum ki donmuş -buz kesmiş bir nefesim var;
Diken çiğnemekten (Sert, sivri, batıcı sözlerden) başka da rızkım yok.
 
Bana hararetli, sıcak bir dilencilik usulü (Kendini acındırarak Allah’tan isteme yolunu, yöntemini) öğret;
 
Çünkü sen nice er dilencilere (İstenecek yeri bilen, kimden isteneceğini, ne durumda olursa olsun istemenin) ustasın.
 
Bil ki peygamberler, gök izlerinden rızıklanmada din Abbas’ıdırlar (Hırsızların ustasıdır).
 
Çeşitli ibadet dilencilikleriyle (Önce niyaz sonra naz ile) o veriş, bağışlayış denizi coşar köpürür.
 
Oruçtan, namazdan, hac törenlerinden, kötülüklerden kaçınmaktan savaşta aslan kesilmekten coşar.
 
İbadetlerin çeşitli türlü-türlüdür;
Çeşitli haramlar, kötülükler de var.
 
Abbas (Dilencilerin en ustası), o kadına git dedi, usanmışım şimdi ben;
Zahmet verme bana, çok yaşa de (Söyle)-de git.
 
O kadın tekrar -tekrar yalvardı;
Beni ümitsiz bırakma dedi.
 
Usta da bana zahmet üstüne zahmet versen de faydası yok sana, git diye tekrar - tekrar kovdu kadını.
                     ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Allah’a yalvarma şeklini Şems Hazretlerinden öğrenmek istediğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Her nerede olursak olalım, her kimden olursa olsun Allah’tan isteme, yalvarış ahlakını öğrenmemiz, ısrarla uygulamamız gerektiğini öğrendik.
                     *
RAV

 

 

Popüler Yayınlar