11 Kasım 2020 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3950 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
3950. Ulular ulusu Şemseddin, mükâfat olarak ölümsüz bir ömür elbisesi giydirir bana.
 
Efendim, beni buluşmasıyla yüceltti, ululadı mı bahtın (Gelecekteki olayları kaçınılmaz bir biçimde belirleyen ilahi idarenin insan ve toplum için çizdiği yaşayış biçimini, kaderi, talihi),
devletin (Tanrının yetkili kıldığı, sırlarını bağışladığı, ilmiyle kudretiyle desteklediği, yetki verdiği kişinin sözlerini doğru çıkardığı, isteğini kendi isteği olarak gerçekleştirdiği, diğer insanların kabul ederek boyun eğdiği, erdeme ve ölümsüzlüğe kavuşmaya, insanları yönlendirme ve yöneltme makamının), bana secde ettiğini (Saygıyla yere kapandığını) görürüm.
 
Onun izi, bütün varlığım boyunca sürüp gidecek bir aşkla geldi, ulaştı bana.
 
Aşka düşer-düşmez anladım ki devletin tamamı, işin sonundadır.
 
Bütün ümidim (Olmasını beklediğim, olacağını düşündüğüm), niyazım (Yalvarmam, yakarmam) şu;
Gölgesi başımızdan eksik olmasın.
 
Hâşâ (Hayret);
Onun yardımı öylesine denizlerdir (Geniş, derindir) ki ümidim, isteğim o denizlerde gark olmuş- (İçine batmış kaybolup) gitmiştir.
 
Can anlamlarımız (Manalarımız) arı-duru (Saf, tertemiz) sudur (Saf temiz olarak hayatı devam ettirmek, güçlenmek, ürün vererek faydalı olmak içindir);
Fakat sözlerle kanlara bulanmıştır.
 
 
Gel a gam, pek vefalısın (Sevgisi dostluğu geçici olmayan, hakikatli) sen;
Gözyaşı katrelerinin bulutusun çünkü.
 
Yoksul bir kadın Abbas'ın yanına gitti de dedi ki:
Bana bir çeşit dilencilik öğret.
 
Tanrı, sana hilye (Hile) kapısını açmış:
Dilencilik yollarını sen öğretirsin.
                     ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerine ulaşanların ölümsüzlük elbisesini Şems Hazretlerinin giydireceğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri ile buluşması ile çok kazanımlar elde ettiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretleri peşinden gelmek için bıraktığı izi aşkı aşla geldiğini, bütün varlığı kapladığını, bu şekilde ulaşıldığını öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinden kazanımın işin sonunda olacağını bilmemiz, onun korumasında olmayı dilememiz gerektiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri tüm isteklerinin Şems Hazretlerinin varlığında yok olup yeni bir biçime doğal olarak döndüğünü öğrendik.
6.    Can anlamlarının ( İnsana güç ve dirilik veren manaların) saf ve temiz olduğunu, sözlerle ifade edilmesi ile kan içinde bırakılacağını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin Allah’a kendisini acındırarak istemenin yolunu açtığını, öğrendik, anladık.
                     *
RAV
 

Popüler Yayınlar