3 Kasım 2020 Salı

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3870 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Allah’tan gelen üzüntüyü anlatıyor)
 
3870. Bu mahallede kadına (Analık ve ev yönetimi bakımından gereken erdemleri, becerileri olana) düşkün (Kendini aşırı vermiş, bağlı, tutkun) benim, ben;
Her güzel yüzlünün çarşafını çekip dururum (Güzel yüzünü görmek için uğraşırım).
 
Güzellerin hepsi de, çirkin sansın görenler diye pis çarşaflara bürünmüş.
 
Ben canıma (Dünya yaşamına) doymuşum, ejderhaya tapmadayım (Canı bedenden ayıran canavara çok değer vermekteyim);
Sen de canına doymuşsan davet sesini canla başla duy.
 
Gam (Hoş gitmeyen üzüntü veren durumlar), beni ancak gülerken görür, derdi davet etmem, devayı (Çareyi, ilacı) çağırırım ben.
 
Gamdan (Hoş gitmeyen üzüntü veren durumlardan) daha kutlu bir şey olamaz;
Karşılığının (Mükâfatının) ucu-sonu yoktur.
 
Adam olmamakla (Beğenilir duruma gelmeden) bir şey elde edemezsin;
Bir hata sıçrayıp ortaya çıkmasın diye sustum işte.
 
Kucağımda değilsin, neredesin öyleyse a sevgili?
Neredeysen orada cana canlar katarsın sen.
 
Bana kızar, öfkelenirsen de adam olmayan herkesle uyuşur (Bir iş, düşünce, görüşte anlaşmaya varırsın), uzlaşırsın (Aradaki düşünce ve ayrılığı karşılıklı ödünlerle kaldırarak anlaşırsın);
Benim inadıma her ateşe atılır, dalarsın.
 
Beni görür de görmezlikten gelirsin;
Vefa (Sevgiyi sürdürme, sevgi, dostluk bağlılığı) böyle midir, bildik-tanıdık oluş böyle midir?
 
Üstün biriydim, aşkınla hor-hakir (Aşağı görünen, değersiz) oldum;
Fakat bu horlukla bir de Tanrı ululuğunu  (Büyüklüğünü, yüceliğini, büyük olma durumunu) seyret.
                     ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Güzellerin rahatsız edilmeyelim diye pis görüntüye bürünerek kendilerini koruduklarını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri güzel kişileri aradığını, erdem ve beceri sahipleri bu güzel kişileri kirli görüntüler veren olsa da bildiğini, güzelliklerini ortaya çıkarmalarını sağladığını öğrendik.
3.    Hazreti Mevlana’nın sesini dünya yaşamına doymuş kişilerin canla başla GEL, YAKLAŞ, DAHA YAKINA GEL davetini duyacaklarını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri üzüntüye güldüğünü, problem çözme yolunu bildiğini, dertle uğraşmak yerine çaresine bakmayı, ilacını bulmak için uğraştığını öğrendik.
5.    Gama takılıp kalmamak, gülerek bu derdin dermanını aramamız, iyi sonuca ulaşmak için uğraşmamız, ucu-sonu olmayan ödüllerin olduğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine olan aşkı yüzünden aşağı görünen değersiz biri durumuna düştüğünü fakat Allah’ın ululuğunu, büyüklüğünü, asilliğini bu yerden seyretmenin daha iyi görüş sağladığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
İyi huylu, güvenilir biri olmak için çalışmayanın madde ve mana dünyasında bir şey elde edilemeyeceğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

 

 

Popüler Yayınlar