6 Aralık 2015 Pazar

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 1300 İNCİ BEYİT

1300. Bir mağaraya daldık mı Ahmet’le ( Hz Muhammed) Abû-Bekr’e döneriz (Düşmanın bulmaması görmemesi için sığındıkları yer), çünkü ikilik, benim için ayrı bir mağaradır, senin için ayrı bir mağara.

Dikenlik âleminde çok sefer ettik, artık sen, ayağımdan benlik, senlik dikenini çek, çıkar.

A gönül, Mesih’in (Hastalıkları iyileştirenin) gölgesine sığın da sarhoş bir halde yat, uyu;
O gitmişti de onun için ben de ağlayıp inlemedeydim, sen de.

Ben altına (Paslanmayan, küflenmeyen, değişmeyen değere) daldım, sense ey baş, secde edip durmadasın;
Evet, benim de işsiz-güçsüz durmam yaraşmaz, senin de.

Beni arayan kişi, senin (Tebrizli Tanrı Şems’in) mahallende aramalı;
Çünkü bir kişi Leyla (Sevilen) olsa ancak sen olabilirsin, Mecnun’a (Sevilene) dönse ancak bana dönebilir.

Yol kesen hırsızlar tutuldu, kısas (Bir suçluyu, başkasına yaptığı kötülüğü kendisine aynı biçimde uygulayarak cezalandırma) çağı (Zamanı) geldi, şimdi ona bir darağacı (İdam cezası alanları asmak için kurulan sehpayı) ben kurayım, bir darağacı sen kur.

Sus ki susmak, bana da övünmedir (Kendi kendini yücelmiş sayarak söz etmek), sana da;

Söyleyişte, sabretmeyişte (Olacak ve gelecek bir şeyi telaş etmek), sana da ayıp (Utanılacak durum), âr (Utanma, utanç duymak) vardır, bana da.

Yüreğim oynamaya başladı, gene söyle ey can (Yaşam, güç, dirilik veren kaynak), gene söyle ey cihan (Dünya);

Hadi şu zinciri oynat (Harekete başla), söze başla ey can sakisi (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan).

Güzeller padişahı geldi, o şahane güzel geldi;
Niceye bir kulağımı çekip durursun ay kulağıma yapışmış, çekip duran, hele bir dile gel.

Bir sırdır bu, semender ateşten yanmaz;
Fakat Kalender (Gösterişsiz, sade yaşamaktan yana olan, alçak gönüllüde) de bir can vardır ki ondan da daha ötedir, ondan da daha şaşılacak bir can, hele bir konuş, gene söze gel.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                            ***
Neler öğrendik;
1.    İki kişinin aynı amaçla yol almasının, aynı tehlikeleri göze almasının birlik oluşturduğunu öğrendik.
2.    Ben-sen sözünün itici olumsuz hitap olduğunu öğrendik.
3.    İsa huylu yani hastalıkları iyileştiren Allah dostlarına yakın olmamız gerektiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerini arayanın Şems Hazretlerinin komşuluğunda, dostluğunda, gönlünde araması gerektiğini öğrendik.
5.    Allah dostlarına giden sevgi yolunu kapatmaya çalışanların cezalandırılacağını öğrendik.
6.    Dış görünüşe bakarak kişileri önemsiz görmenin yanlış olduğunu, öz itibariyle sahip oldukları değerlere görüp anlamamız gerektiğini öğrendik.
                              *
İşte böyle yaren;
Allah’a ulaşmak için Allah dostlarını seven, Allah dostlarına aşık olan kişilerin özünün diğer insanlardan farklı olacağını, görünüşlerinde sadeliği, gösterişsizliği seçenlerin, alçak gönüllü olanların farklı olduğunu öğrendik, anladık.

                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar