670.
Ne olur bana da bir bak (Bakışını üzerime çevir).
Korkmuyor
musun dedi, korkmuyor musun yüzümün ateşinden;
Nihayet
semender değilsin, ya.
(Semender:
Doğu mitolojisinde, ateşte yaşayan ve ateşten çıkınca
ölen bir hayvanın adıdır)
İki
gözümü yumayım, gayret bulutlarıyla örtüneyim, şu miğferi (Dalgıç başlığını) giyeyim de ta diplere dalayım dedim.
Bu
aşk dedi, sana dayanışta (Zarar görmemek, varlığını
korumakta) öyle renk (Nitelik ve çeşitlilik),
öyle bir kudret (Yetenek, kuvvet) verir ki hem
bakmaya lâyık (Nitelikleri, özü, hareketleri,
davranışlarıyla bir şeyi elde etmeye hak kazanmış) olursun, hem
bakılmaya (İlgi odağı olursun).
Bu
vaadin (Bir işi yerine getirmek için verilen sözün)
delilini nasıl anlatayım, nasıl göreyim dedim;
Altına
dönmüş (Üstün nitelik, değer kazanmış),
sızdırılmış (Eritilerek diğer karışık maddelerden
temizlenmiş) gönül ateşinden parlayan can parıltısına bak da anla.
Sonra
da can ayarının alanına bir iyice bak, parıl-parıl parlarken parıltısından
nasibini al dedi.
Canımı
görürken o inci (Şekli değişmeyen değer) benden
gider, kaybederim onu diye korkuyorum, korkudan ölüyorum.
Ey
yasemin bedenli güzel, senin hayalinin güzelliğinden meydana gelen o
neliksiz-niteliksiz inciye gözlerimizde yer vermişim dedim.
Korkma
dedi, sana daima benim güzelliğimden nasibini de alırsın, cemalinin (Güzel yüzün) ışığını da görürsün deyip duran ben değil
miyim?
O
Tanrılık sureti (Tanrı varlığın görünen yanının beş
duyu ile algılanan yönü), Tebrizli Tanrı Şems’idir;
Âlem
de onun yüzünden nurlarla dopdoludur, Tebriz de onun yüzünden apaydındır.
“Ol”
emrinin hülasası odur, sen ona secde et de kendinden, kendi özünden, Tanrı
uludur sözünü duy.
***
DİVAN-I
KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul
REMZİ KİTABEVİ 93
***
(“Ol”
Arapçada “Kün” sözüyle ifade edilen bu kelime, Kur’an
da, Tanrı bir işin olmasını takdir edince ona, ancak, ol der, o iş oluverir
(Bakara suresi 117)
Neler öğrendik;
1. Aşkın insana yetenek ve kuvvet verdiğini, zarar
görmekten koruduğunu öğrendik.
2. Aşk yolunda verilen emeğin doğan manevi yetki sahibi
ettiğini, sıradan biri olmaktan çıkardığını öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Allah’ın görülmesine izin verdiği, bir insan
tarafından görülebilecek özellikleri Şems Hazretlerinde görebileceğimizi
öğrendik, anladık.
Allah’la konuşmak isteyenin Allah dostuyla konuşması,
Allah’ı görmek isteyenin Allah dostunu görmesi gerektiğini öğrendik, anladık.
Görmeye engel olan perdeyi nelerin oluşturduğunu iyice
öğrenmemiz ve anlamamız önemlidir.
RAVLİ PERDE yazarak Googleden okumalısın.
*
RAVLİ