720.
Ey zamanı hoş (Tatlı), nefesi (Sözleri) kutlu (Uğurlu)
güzel, hiç de hazırlanmamışken, hiç de ummazken tuzağına tutuluverdim, düştüm
sana ey şarap mı şarap (İnsanı kendinden geçiren),
ateş mi ateş güzel (İnsana Allah’a yaklaşma sıcaklığı
veren).
Yok-yok,
sus artık, sus, dilsiz ol;
Çünkü
bu, o çeşit okuyuş değil ki Ahfeş (Anlamadan anlamış
gibi başını öne sallayan da) anlasın bunu.
O yüzünü asmış, ekşitmiş sevgiliyi bu yana
çekin, bu yana getirin;
Şu
güler yüzlü şaraptan ona bir kadehçik tattırın.
O
bu şaraptan içmemiştir;
Onun
için böyle soğuk durmada;
Öyle
olmakla beraber gene de bir kadehçik sununda pişirin, olgunlaştırın onu.
O
neden sirke getirmede, ne diye koruk sıkmada biliyor musunuz?
Hepiniz
de onu bilesiniz diye o zehirleri yağdırıyor o.
O
üzüm şarabı, körlükten başka bir şeyi arttırmaz, Allah için olsun, bu çeşit
şarabın yanına varmayın, bu çeşit şarabı ortaya koymayın.
Olabilir
ki kör, kendisinden geçmiştir de ona tesir etmez;
O
vakit Hızır’ın (Ölümsüzlük) suyundan boğazına
bir avuç su döküverin.
A
bülbül, a seher kuşu, sabah şarabını içme çağı geldi;
Zühreyle
(Güneşe en yakın gezegenle) beraber nağmeler
şakıya-şakıya gir sarhoşların halkasına.
Nerde
bir mahrem varsa hemen onu uyandır, mahrem (Sırdaş)
olmayanı ise bırak, mahşere (Kıyamet gününe)
kadar uyusun kalsın.
Gönül
kulağına ona dair remizli (Gizli ve kapalı) sözleri
yavaş-yavaş söyle de küfür bile imana gelsin, yüzlerce inanç incisini ortaya
döksün.
***
DİVAN-I
KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul
REMZİ KİTABEVİ 93
***
Neler
öğrendik;
1.
Meyvelerden
yapılan içkinin duyarlılığı yitirmemize, olguları sezme ve kavrama yetisini
azalttığını, dikkatsizliğe sebep olduğundan dolayı uzak durmamız gerektiğini
öğrendik.
2.
Manevi sarhoşluğa
uygun kişileri uyarmamız, aklını başına toplamasını sağlamamız, gözünü açmasına
yardım etmemiz gerektiğini öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
MANEVİ SARHOŞLUK BASAMAKLARI:
Dünyalık
heves ve sevgilerden ruh âleminin kokusunu
almakla başlanır.
1.
Basamak: Dünya
nimetlerinden uzaklaşmakla sevgi sarhoşluğuna
gireriz.
2.
Basamak: Ruh âleminin sarhoşluğunun görünmez ama sarhoş olmamızı
sağlar, bu durumda ilerlemek zor ve çetindir, Tanrı erlerinden biri iç yüzü
gösterirse Hak yoluna yönelir.
3.
Basamak: Tanrı yolunun sarhoşluğu ayıklığa yakın bir
sarhoşluktur.
4.
Basamak: Tanrıdan sarhoş olmakla olgunlaşma sağlar.
5.
Basamak: Ayıklık (Sarhoşluğun geçmesi).
6.
Basamak: Akıl (Düşünme, anlama ve kavramanın üst seviyeye çıkması).
*
RAVLİ