19 Ekim 2015 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 840 İNCİ BEYİT

840. Sevgili, elbisen altında gizli bir mum (Ateş kaynağı) var;
Harmanımı, ambarımı ateşe vermek niyetindesin;
Bunu istiyorsun sen.

Ey gülüm, gül bahçem benim!
Ey sıhhatim, hastalığım benim!
Ey Yusuf  (Güzel) gözlüm benim!
Ey pazarımın, alış-verişimin parlaklığı, revacı (Geçerli ve değerli) güzelim benim!

Sen gönlümün çevresinde dönüyorsun, ben kapının önünde dönüyorum, dolaşıyorum;
Elinde bir belkerim (Büyük lokmayım) adeta.
Başı dönmüş bir halde dönüp duruyorum.

Senin güzel, kutlu yüzüne karşı tutar da gam (Üzüntü), elem (Acılık) hikâyesine başlarsam gam, elem, kanımı içse vallahi de lâyığım buna.

Bu halk, hikmet tefinin (Ritimle) çalınmasıyla oynar durur;
Fakat senin perden (Ses derecesini sağlamak için çalgılarda bulunup parmaklarla basılan yer) vurmadıkça bir perde, tutsun da oyuna, çalgıya girişsin hiç ummam (sanmam).

Tefinin sesi gizli de şu halkın oynayışı aşikâr (Apaçık, meydanda);
Kaşıdığım (Araştırdığın, incelediğin) yer meydanda da kaşıyış (Konuyu yeniden gündeme getirmen) gizli.

Kıskançlığımdan susayım, çünkü senin zevkinle şekerler saçan bir bulut kesildim.
Şekerden başka bir şey yağdıramıyorum.

Sudayım, topraktayım, ateşler içindeyim, yellerle (Rüzgarlarla) tozuyorum;
Şu dört unsur (Su, toprak, hava, ateş) çevremde, fakat ben dördünden de değilim.

Gâh türküm, gâh Hintli.
Gâh Rum ülkesindenim, gâh Zenciyim;
A benim canım, ikrarım (Doğruyu açıkça söylemek) da senden meydana geliyor, inkârım da (Yaptığımı, söylediğimi, tanık olduğumu saklama, gizlemek de senden geliyor).

Şimdi bedenimle baş ağrıtmıyorum, surette (Görünüşte, biçimde) ayrıyım amma burada olduğum halde gönlümün Tebrizi (Yaşam yerim) de Tanrı Şems’iyledir, canımın Tebrizi (Diriliğim, gücüm) de.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin insanın içimizde gezindiğini, bizimse onun kapısında gezindiğimizi öğrendik.
2.    Şems Hazretlerin yüksek tesir gücü olduğunu, ilgilendiği insanı tatlı bir hale getirdiğini Hazreti Mevlana’dan öğrendik.
                                  *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretleri ve Mevlana Hazretleri ayrı kişiler olarak görünse de aslında ikisinin birbirinin içinde yaşadığını, aynı etkileri gösterdiklerini öğrendik, anladık.
                               *
RAVLİ


Popüler Yayınlar