840.
Sevgili, elbisen altında gizli bir mum (Ateş kaynağı)
var;
Harmanımı,
ambarımı ateşe vermek niyetindesin;
Bunu
istiyorsun sen.
Ey
gülüm, gül bahçem benim!
Ey
sıhhatim, hastalığım benim!
Ey
Yusuf (Güzel)
gözlüm benim!
Ey
pazarımın, alış-verişimin parlaklığı, revacı (Geçerli
ve değerli) güzelim benim!
Sen
gönlümün çevresinde dönüyorsun, ben kapının önünde dönüyorum, dolaşıyorum;
Elinde
bir belkerim (Büyük lokmayım) adeta.
Başı
dönmüş bir halde dönüp duruyorum.
Senin
güzel, kutlu yüzüne karşı tutar da gam (Üzüntü),
elem (Acılık) hikâyesine başlarsam gam, elem,
kanımı içse vallahi de lâyığım buna.
Bu
halk, hikmet tefinin (Ritimle) çalınmasıyla
oynar durur;
Fakat
senin perden (Ses derecesini sağlamak için çalgılarda
bulunup parmaklarla basılan yer) vurmadıkça bir perde, tutsun da oyuna,
çalgıya girişsin hiç ummam (sanmam).
Tefinin
sesi gizli de şu halkın oynayışı aşikâr (Apaçık,
meydanda);
Kaşıdığım
(Araştırdığın, incelediğin) yer meydanda da
kaşıyış (Konuyu yeniden gündeme getirmen) gizli.
Kıskançlığımdan
susayım, çünkü senin zevkinle şekerler saçan bir bulut kesildim.
Şekerden
başka bir şey yağdıramıyorum.
Sudayım,
topraktayım, ateşler içindeyim, yellerle (Rüzgarlarla)
tozuyorum;
Şu
dört unsur (Su, toprak, hava, ateş) çevremde,
fakat ben dördünden de değilim.
Gâh
türküm, gâh Hintli.
Gâh
Rum ülkesindenim, gâh Zenciyim;
A
benim canım, ikrarım (Doğruyu açıkça söylemek) da
senden meydana geliyor, inkârım da (Yaptığımı, söylediğimi,
tanık olduğumu saklama, gizlemek de senden geliyor).
Şimdi
bedenimle baş ağrıtmıyorum, surette (Görünüşte, biçimde)
ayrıyım amma burada olduğum halde gönlümün Tebrizi (Yaşam
yerim) de Tanrı Şems’iyledir, canımın Tebrizi (Diriliğim,
gücüm) de.
***
DİVAN-I
KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul
REMZİ KİTABEVİ 93
***
Neler
öğrendik;
1.
Şems
Hazretlerinin insanın içimizde gezindiğini, bizimse onun kapısında
gezindiğimizi öğrendik.
2.
Şems Hazretlerin
yüksek tesir gücü olduğunu, ilgilendiği insanı tatlı bir hale getirdiğini
Hazreti Mevlana’dan öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Şems
Hazretleri ve Mevlana Hazretleri ayrı kişiler olarak görünse de aslında
ikisinin birbirinin içinde yaşadığını, aynı etkileri gösterdiklerini öğrendik,
anladık.
*
RAVLİ