23 Ekim 2015 Cuma

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 880 İNCİ BEYİT

880. Aşkta Süleyman (Yok olandan vazgeçip devamlı olanı arayan kişi) kesilmişim, kuşların hemdemi (Sıkı-fıkı arkadaşı) olmuşum;
Hem peri aşkı var bende, hem periyi çağıran kişiyim ben.

Kim daha ziyade (Fazla) peri huyluysa hemen onu tutar şişeye hapsederim;
Ona bir afsun (Büyülü sözler) okurumda işlek kılıcımı sallar, onu korkutur dururum.

Bu işten dolayı da dehşete düşmüşüm, hem aklım başımda, hem kendimden geçmişim.

Hem söz söylüyorum, hem susmadayım, hem susanların, susarak konuşanların taştahtasıyım (Tahta üzerinde oynanan oyunun taşıyım) ben.

Feryat (Yüksek sesle söylerim) ki o Meryem  (İsa’ya hamile olunca) şimdi bir başka renge girdi, bir başka hale büründü.
Feryat şu halden ki feryat etmeyi de bilemiyorum artık.

O renkten (Kendine özgü, ilginç, çarpıcı özelliklere sahip kişi olarak) nasıl da renksiz (Davranış ve düşünce yönünden belli bir özelliği olmayan) bir hale geldim, o alına dökülen kıvrım-kıvrım saçlar yüzünden salkıma (Parçalara ayrılmışa) döndüm;

Yarabbi, o mum (Işık veren) yüzünden pervane (Kelebeği) gibi nasıl da darmadağın oldum gittim.

Dedim ki a Ay (Şems Hazretleri), cansın sen, bugün bir başka güzelliğin var.
Git dedi, bana insan gözüyle bakma (Kalp gözüyle bak).

A hoca, adamsan ne diye kuruntulara düşer, üzülür durursun?
Senin hırs (Sonu gelmeyen isteklerin kızgınlık) ateşinden canım dumanlar içinde kalıyor.

Ya deli-divane bir âşık ol (Bizim rengimize bürün) yahut git yanımızdan.

Perdeye (Kapımıza muhtaç olarak gel) varlığınla gelme de perdeyi örtmeyeyim yüzüne.

Ben hem kanım (Damarlarda dolaşıp hayatı devam ettirenim), hem süt (Beslerim, kuvvetlendiririm, geliştiririm).

Hem çocuğum (Yaşama sevincine sahibim), hem ihtiyar (Seçme gücüne sahibim).

Hem kulum (Allah’a tutkuyla bağlıyım), hem bey (İleri gelenim).
Hem buyum, hem o.

Hem şekerler damlatan Şems’im, hem Tebriz ülkesi.
Hem sakiyim (İnsana Allah’ı sevdiririm, Allah nuru saçarım), hem sarhoşum (Beliğimden geçerek zevk içindeyim), hem meşhurum apaçık, hem gizliyim (Yabancı olandan saklıyım), gören yok beni (Farklı oluşumu her kişi anlayıp göremez beni).
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin çok özelliklere sahip olduğunu, Şems Hazretleri dâhil olmak üzere diğer ermiş, evliya, derviş ve velilerin, peygamberlerin özelliklerinden özellik aldığını, güzelliklerini içinde barındırdığını öğrendik.
2.    Allah aşkıyla varlığını doldurmuş olan Mevlana Hazretlerinin tüm Allah’a inanmışları içinde barındırdığını, yardım ettiğini, aşk sanatını herkes öğrensin diye çeşitli özelliklerle bizi kendisine çektiğini öğrendik.
                                  *
İşte böyle yaren;
Allah’ı görmediği halde sevenlerin, saygı duyup emrettiklerini yapanların, yasakladıklarından kaçınanların sarhoşçasına mutlu, huzurlu, güvenli, emin bir yaşantıda yaşayacaklarını, aşk yolu ile en yakın seviyeye geleceklerini öğrendik, anladık.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar