24 Ekim 2015 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 890 İNCİ BEYİT

890. Gel, gel meclise (Mevlevi topluluğuna) ayak bas da yeni baştan işrete (Tanrı şarabından içmeye) koyulayım.
Bana karşı acı davranışlarda bulunmada sana şeker yükü kesileyim.

A dilber (Alımlı güzel), renksiz, şekilsiz aşkına battım gitti, şu küpten çek, çıkar beni de bir başka renge boyanayım.

Gönlüm, mümin gözünden de dar (Gönlüm, Allah’a güvenerek inancımdan dolayı sıkıntılı), çünkü umuyorum, korku içindeyim.
İkiye bölünmüş bir değirmiyim (Yuvarlağım), Ay şeklindeyim çünkü.

Ey can padişahının yüzünden yüzlerce piyade sultan kesilen, buyruk yürüten, ata bin a benim canım, bin de eyer örtünü ben taşıyayım.

İnat yeli (Direnme rüzgârı) yüzünden, iyiye-kötüye gam yiyordum, kendimdeydim;
Fakat and olsun Tanrı’ya artık daha da beter sarılacağım sana (Sana büyük bir istekle kendimi vereceğim, benimseyeceğim).

Senin sayende emniyetteyim, ey Ay yüzlü, senin yüzünden eminliğe (Güvenliğe, emniyete, tehlikesizliğe) ulaşmışım;

Artık bu yandan da ya emniyete kavuşurum yahut tehlikeli bir yola atılır giderim.
Selvi, benim yüzümden eğildi de gül bahçesi benden feyiz (Bolluk, bereket) aldı.
İman (Güçlü inanç) da benden kaçtı gitti, korkuyorum, küfür (İnkâr) yolunu tutacağım.

Öylesine bir bakışa sahipsin ki oktan kalkan düzmektesin;
Artık sen ok atarsan nasıl siper kullanabilirim ben?

Aşkımın altı da Tebrizli Tanrı Şems’i, üstü de;
Canımı onun aşkıyla alt-üst ettim gitti.

Varlık âleminde baş gösterme (Malım, mülküm, makamım, adım, şanım var diye güven duymakta önde olma) de yolunu yitirme;
Erlerin ovasında değil sen, ayakkabıların bile yok olur gider.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerini tutkulu sevmesinden dolayı Allah’ın beni kıskanabilir, cezalandırabilir diye endişe edip korktuğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin sevdiğine hizmet etmek yoluyla sevgi ve ilgi bağını devam ettirdiğini, güçlendirdiğini öğrendik.
3.    Gönlünde Allah sevgisinden başka bir sevgiye yer vermeyen Şems Hazretlerine gönül verdiğini, kendisini güvende, bolluk ve bereket içinde bulduğunu öğrendik.
                                  *
İşte böyle yaren;
Allah dostlarının yanına yaklaşmak isteyen kişi; 
Bilgisine, malına ve makamına güvenen biri olarak yaklaşmasının yanlış bir yaklaşım olduğunu, yani boş biri olarak yaklaşmasının gerektiğini öğrendik, anladık.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar