29 Ekim 2015 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 940 İNCİ BEYİT

940. Şu oyunda dedim, sarılacak bir sebep göster, üst olacak bir vesile (Elverişli durum, fırsat, bahane) bul.
Dedi ki (Şems Hazretleri):
Ben sebeplerin dışında girdim bu oyuna

Her topluluk, bir kavme yakındır, o kavmin soyundandır;
Benim de senin aşkının gamıyla yakınlığım var, o gamla soydaşım.

A sevilen, beğenilen nur, gözümde karar et;
Dûr (Uzak) olma gözden;
Çünkü nurun devleti sayesinde isteğin istediği şeye bile sahibim ben.

Öyle bir kişiyim ki her ahım göklere yücelmede, gökleri alev-alev yakıp yandırmada;
Bu kızgın, bu hırçın ateşi;
Yalım-yalım (Alev-alev) yanan aşktan elde etmişim.

Ey aşk, uykumu alt-üst etmişsin;
Uykum, senin yüzünden ciğerimin kanlarına gark olmuş, gitmiş.

Hadiselere gebe olan şu gece vakti, şeker madenini arayıp aktarma, düşüncelere dalma yüzünden uykum, şeker gibi eridi gitti.

Vuslatının lütfuna eremedim  (Sevgiliyle buluşamadım ) da inceldim, onun yeni Ay’a benzeyen kaşlarına döndüm;
Artık bu Ay devrinde geceye ulaşmama, uykuya kavuşmama imkân yok.

Bütün bu uyanık olmama rağmen gene de gece olunca sevdalara dalar da ey aşk, uykumu al, götür demeye koyulurum.

Uyku beni görünce oturmaya kudreti kalmaz, kaçıp gider, benden kaçar da bir başkasını yakalar, onu bastırır.

Melekûti (Tanrı’nın yönetimini ve sahip olduğu gücü gören)  aşk, yücelik, temizlik sevgisi, beşeri gözlerimden uykuyu almış, götürmüştür de bu yüzden, gücüm yettikçe dostları bırakmamışım, onları da uyutmamışımdır.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik;
1.    Aşkın verdiği üzüntü ile yüce insanların soyuna, mezhebine, kavmine, topluluğuna yakınlaşabileceğimizi öğrendik.
2.    Her oluşumun bir sebebe dayandığı gibi sebepsiz oluşumların da olduğunu öğrendik.
                                  *
İşte böyle yaren;
Sevgiliyi uyanık olarak beklememiz gerektiğini, sevgili bizi uykuda görünce yüzünü göstermeden geri gideceğini öğrendik, anladık.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar