29 Eylül 2015 Salı

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 660 İNCİ BEYİT

660. Ben baştan başa göz kesilirim de sen bana hırsızlamaca bakarsın ancak;
Senin bu nazından, edandan yüzlerce fitneler, yüzlerce kargaşalıklar meydana gelir.

Sen, bütün bunlar senin elinden diye elini dişlersin;
Bense topraklara döşenip yerleri öpüyor, özürler diliyorum.

Ne vakit o zaman gelecek ki yeri değil lâ’l  (Kırmızı ve taş gibi) dudaklarını öpeceğim;
Öpeceğim de sen, safran gibi sararmış yanaklarımı tırmalayacaksın.

Ey kâfir saçları, zenci kulların padişahı dilber;
Feryat-feryat;
İman bile başının sevdasına düştü de kâfir kesildi.

Alnındaki saçları döktün mü misk, ayaklarına kapanır.
Kıvrım-kıvrım saçlarını ardına attın mı yanaklarındaki ayva tüyleri, sana amberler verir.

Maşallah, ne de güzel bir suret ki aksırığından can, canlanır, meydana gelir;
A benim güzelim, huzurunda yüzlerce Mâni, yüzlerce Âzer ölür, can verir.

Ansızın güzelliğinden bir şimşek çakmış da şu ev de mahvolmuş;
Dam da, kapı da yok olup gitmiş.

Yokluğun ta içinde, ey bütün padişahların padişahı dedim, bütün suretler, bu ateşle eridi, gitti dedim.

Senin bana söz söyleyişin de bu şimşeğin bir eseri, şimşek ordayken kızıl gül görünmez dedi.

Ey Ay dedim, yüzünün parıltısına güneş bile aşağılık bir kulcağızın gibi secde eder;
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
(Mâni Manihaizm denen dinin kurucusudur.
240 da doğmuş, incili incelemiş, Zerdüşt diniyle Hıristiyanlığı birleştirerek yeni bir din kurmuştur.

Dini, bir müddet İran’da, sonraları Hindistan ve Çin ülkelerinde yayılmıştır.

274te derisi yüzülmek suretiyle öldürülmüştür.
Bu dine ait yazma kitaplar pek güzel minyatürlerle bezenmiş olduğundan Doğu klasik edebiyatında Mâni’e ressam anlamına gelen “Nakkaş” lakabı verilmiş ve kendisinin ressam olduğu sanılmıştır.

Azer, İbrahim Peygamberin amcasının ve bir rivayette babasının adıdır.
Bu zat put yapardı)
                              *
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerine yapılan her övgünün yetersiz olduğunu öğrendik.
                              *
İşte böyle yaren;
İnsan ruhuna Allah sevgisi, Allah nuru saçan kişinin tüm güzelliklerle donatıldığını, fakat bu güzellikleri her insanın göremeyeceğini ancak Mevlana Hazretlerine bağlanmış kişilerin görebileceğini öğrendik, anladık.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar