30 Ekim 2014 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 900 İNCİ BEYİT

900-  Gönlümü söküp attım, bir başka şeyle diriyim şimdi.
Aklı da ta kökünden, ta temelinden yakıp yandırdım, gönlü de, düşünceyi de.

A insanlar, a insanlar!
Adamlık beklemeyin artık benden;
Öyle düşüncelere daldım ki düşündüklerimi deli bile düşünemez.

Deli (Cesaretlidir fakat ölümden korkar), esrikliğimi (Sarhoşluğumu) gördü de ağzından köpükler saçarak kaçtı benden;
Ecelle karıştım, kaynaştım (Ölmeden önce öldüm) ben, yokluk âlemine (Adresi belli olmayan yere) uçtum ben.

Aklım tamamıyla bezdi (Bıkıp usandı) bugün benden, onu (Allah’ı) görmemişim sanıyor da beni korkutmak istiyor.

Neden korkayım ondan?
Onun için bir surete büründüm;
Nasıl olur da define olurum?
Mahsustan bir bucağa girdim, gizlendim.

Ne yıldızların kâsesine (Burçların etkilerine) aldırış ederim, ne feleğin sofrasına (Şansa).
Fakat yoksullar (Allah’a muhtaç olanlar) için nice kâseler yaladım ben, ne aşağılara düştüm ben.

Eşeklerin (Kaba, düşüncesiz) hasetleri (Kıskançlıkları, çekemezlikleri), nazarları (Uğursuz bakışları) yüzünden, beden hapishanesinde kanlara gark oldum;
Kanlara bulanmış eteğimi topraklara sürüyüp duruyorum.

Dünya hapsine bir iş ucundan girdim;
Yoksa ben nerdeyim hapsolmak nerde?
Kimin malını çaldım ki?

Ana karnındaki çocuk gibi kanla besleniyorum;
İnsanoğlu bir kere doğar, bense kaç kere doğmuşum.

İstediğin kadar bak, dikkat et bana, fakat gene tanıyamayacaksın beni, çünkü az gördün beni sen, hâlbuki benim yüzlerce sıfatım var.

                                 ***    
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Aşkın verdiği diriliğin yanında gönlün, aklın, düşüncenin vereceği diriliğin değerinin olmayacağını öğrendik.
2.    Hazreti Mevlana’nın düşünce sınırlarını zorlayıp geçtiğini, yaşam ve ölüm sınırında çok zaman geçirdiğini, delinin bile çekinip korkacağı sarhoşluğa ulaşarak yokluk âlemine gittiğini öğrendik.
3.    Aklın insana korku verdiğini öğrendik.
4.    Akıl yolunda Allah’ı göremeyeceğimizi yalnızca sanatındaki eserlerini görebileceğimizi öğrendik.
5.    Yıldızların ve dünya düzeni olan feleğin etkilerine aldırış etmemek gerektiğini, fakat bizim ihtiyacımız olmasa bile muhtaçlar için aşağı düşsek bile çalışmak gerektiğini öğrendik.
6.    Bizi her zaman kıskananlar olabileceğini bize zarar verebileceklerini bilerek ve kabul ederek çalışmalarımıza devam etmemiz gerektiğini öğrendik.
7.    Bir suç işlemediğimize rağmen ruhumuzun beden hapsine konduğunu öğrendik.
8.    Mevlana Hazretlerinin defalarca kendini yok edip küllerinden yeniden doğduğunu öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren,
Hazreti Mevlana’nın görev, ödev, toplumsal veya hukuki bakımından yeri ve özelliği çok olduğunu, bizim ancak kendi görüşümüzün gücü ve ihtiyacımız kadarını tanıyabileceğimizi, anlayabileceğimizi öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar