6 Ekim 2014 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 660 İNCİ BEYİT

660-  (Şems Hazretlerine hitaben) Her zaman özürler getiriyor, sarhoşluktan kaçınıyor, kaçıyorsun;
Ey can, ne diye beni savıp (İstenmeyen biri gibi kendinden uzaklaştırıyorsun) duruyorsun, bu savuşun çok oldu artık.

Ey taş gönüllü güzel, bu gece hiçbir çaren yok;
Sen Ay’sın, biz yıldızız;
Bu gece yıldız, Ay’la buluştu gitti.

Ey tan yerine sığmayan Ay, bu gece konuğuz sana.
Gece dünyaya perde saldı mı yalnız başına yol alanların işi iş.

Eziyetlerine (Sıkıntılarına), zahmetlerine (Güçlük çıkarmana) katlandım, sandın ki öldüm artık;
Hayır, sen arı-durusun (Temiz, bulanıklığı olmayan), bense tortudan (Çökeltiden) ibaretim, fakat artık arı-duru olmayan içilmeye başlandı, tortu içiliyor şimdi.
(Sen olmayınca bana mecbur oluyorlar)

Gündüze benzeyen vuslatınla (Aydınlık veren buluşmanla), dünyaları yakan ayrılığınla, adama düzenler (Yöntem, yasa, ilke, uyum, sistem, kural koyan) öğreten aşkınla nice saf (Kurnazlığa aklı ermeyen, kolaylıkla aldatabilinen) kişiler düzenbaz (Başkalarını aldatacak duruma geldi,) oldu gitti.

Ne hararetim vardı, ne başım ağrıyordu, öyle olduğu halde sabaha dek başımı taşlara vurdum durdum.
O gülbeşere tamah (Doymazlık) ettim de mahsustan (İsteyerek, özellikle) hastalandım.

Sakimize (Allah’tan sarhoşluk veren sözler getirip söyleyen Şems Hazretlerine) hizmetten başka bir işimiz yok babacığım;
Saki, kadehi fazlaca sun (Allah’tan fazlaca sözler söyle de iyice sarhoş olayım) da iyiden de kurtulayım, kötüden de.

Tanrı herkesi bir iş için getirir dünyaya;
Bizi de işsizlik, hünersizlik sanatı için getirdi.

Her gün zerreler gibi o ışığın önünde oynar dururuz;
Her gece yıldızlar gibi ay yüzlü sevgilinin çevresinde döner dolaşırız.

Bizden bir iş isteyecek olsaydın bize bu şarabı sunmazdın;
Bu şarabı içenin başı, hiç yere eğilir, batar mı?
                                 ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Sevilen bir sevgili gibi Şems Hazretlerinin naz ettiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin sevgili ile buluşmak isteyen aşığın sevgilisinin her nazını zevkle çeken davranış içinde olduğunu öğrendik.
                                  *
İşte böyle yaren,
Mevlana hazretlerinin Şems Hazretleriyle bir arada olmayı çok sevdiğini ve birlikte olmak için bahaneler bulduğunu öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar